الأحد، 6 يناير 2008

أيها النساء أرحموا النساء..زواج...طلاق ...ميراث....حقوق ضايعة


طبعا البوست اللى فات اتكلمت بقدر المستطاع


عن احوال النساء فى الحضارات كلها ومتكلمتش


عنها فى الاسلام وازاى الرجالة استغلوا حاجات كتيرة


فى الاسلام لخدمة مصالحهم وغريزتهم


وهحاول اختصر بقدر المستطاع ونبتدى


بتعدد الزوجات للرجل



الرجل بطبعه يحب النساء والنساء متعة أكبر متعة


حتى لو بيحب ده مش بيمنعه ان يتمنا نساء كتير


وفيه اللى بيعرف يغلب شيطانة وفى اللى مش بيعرف


وشيطانه يغلبه والرجل اللى بيغلب الشيطان


ربنا اداله أسلحة ومنها تعدد الزوجات بس كانت


بشروط واللى يقدرعلى الشروط دى يتجوز


العدل ومش هتكلم كتير هجيب ايات من القران


- تعالى-: ((فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت


أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا))[ النساء / 3 ] الآية الكريمة


بتقول أن العدل شرط لإباحة التعدد,


فإذا خاف الرجل عدم العدل بين نسائه؛ كان محظوراً


عليه الزواج بأكثر من واحدة, ولزمه االاكتفاء على واحدة,


وهذا يتعلق بالعدل الواجب المستطاع كالنفقة والسُكنى والمبيت


أما ما لا يملكه الإنسان كالميل القلبي تجاه زوجة من زوجاته


فلا يدخل في ذلك، وهو الذي عناه الله بقوله:


ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم)) النساء / 129


لاكن للاسف معظم الرجالة لو اتجوزت تنسا القديمة


والجديدة تاخد كل شئ وقته وحبه وفلوسه وده لو مطلقهاش


كده اكرمها واللى يغيظ


ان راجل يكون كبير ومراته وقفت معاه فى فقره


وجبتله الاولاد تيجى واحده صغيرة بسهوله كده تنسيه


اللى عاشت معاه كل حزنه وفرحته


المة ووجعه كبرت اولاده وكمان ما يعدلش


القدرة على الإنفاق وبرضوا الاية وضحت


قال - تعالى-: ((ذلك أدنى ألا تعولوا)[ النساء / 3] قال ابن القيم


في كتابه 'عدة الصابرين': [أي لا تجوروا وتظلموا],


ويقول - صلى الله عليه وسلم -: (يا معشر الشباب من استطاع


منكم الباءة فليتزوج, فإنه أغض للبصر, وأحفظ للفرج,


فمن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء) فإذا لم يستطع مؤونة


الزواج لم يجز له, مع أنه زواجه الأول فمن باب


أن لا يجوز له الزواج بالثانية وعنده زوجة يعنى الرجل مش


قادر يأكل عيالة ويروح يتجوز ويرمى عياله ويسبهم يضيعوا


ولا الرجل تكون صحته بايظه ومش قادريشتغل ويتجوز طيب


خد بالك من نفسك وعيالك ومراتك الاولانيه واتجوز بعدها ما علينا


الطلاق


إن هناك نوعين من الطلاق: الأول يقع بإرادة الطرفين والثاني


يتم بإرادة منفردة أما بإرادة الزوج والزوجة غير راغبة


،أو بإرادة الزوجة والزوج غير راغب اه صدقونى الخلع ده


فى الاسلام من زمان بس شوفتوا الرجاله كانوا مخبيونه أزاى


ومكتمين عليه يعنى زى ما الرجل بيطلق برضوا الستات


بتتطلق بس فيين الكلام ده ومين يسمح بكده وطبعا الطبيعى


اى طلاق يحصل برضا الطرفين لاكن للاسف اى طلاق لازم


يكون فيه مشاكل وختاقات ومشاكل


والرجل يحاول يضيع المؤخروالنفقه ويحاول يرواغ فيها


وعلى اد ما يقدر ومش عارف ان ده حق الزوجه بأمر من ربه


وباختصار اقول فالشريعة تعطي للمرأة تعويضاً نفسياً ومالياً


وهو نفقة للعدة ونفقة للمتعة ويكون لها المهر ولا يستثنى


من ذلك إلا حالة النشوز ولو وقع الطلاق بطلب المرأة فالقاضي


يوقع الطلاق وتأخذ حقوقها المالية إذا كان الزوج ناشزاً


وأما إن كان طلبها للطلاق مزاجياً فتعطي الرجل تعويضاً


مالياً وهذا ما يسمى ( بالخلع) شوفتوا الزوج


ممكن يكون ناشز برضوا يعنى الطلاق بايد الاتنين تقريبا


بس فيين الستات اللى تعرف حقها


الميراث


أعطى الإسلام المرأة الحق في إرث والديها وأقاربها


وجعله نصيباً مفروضاً لها لقوله تعالى :( لِّلرِّجَالِ نَصيِبٌ مِّمَّا تَرَكَ


الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاء نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ


مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا (7)النساء)


وعلشان ربنا عارف العقول حاول يدى فى حالات نصيب


للولد أكتر من البنت وأنتم عارفين ليه علشان الرجل


هو اللى بيدفع مهر ونفقه وحقها يصرف عليها لاكن


فى حالات يتساوى فيها الذكر مع الأنثى في نصيبهما


من الورث فقد تساوى نصيب الأب وهو مذكر ,


مع نصيب الأم وهي أنثى في ميراث أبنهما0


وكذلك يتعادل نصيب الأخ والأخت في الميراث


إذا كان رجل يورث كلالة (أي ليس له والد ولا ولد)0


فلكل واحد منهما السدس


تلاقى بقه البنت فى حالات كتير مستخسرين يدوها


اللى الشرع فرضه وعاوزين الرجل والولد ياخد كل حاجة


كأن البنت مش حقها تاخد اى شئ ويقولوا احنا هندى مالنا


ولا ارضنا للاغراب جوزها يعنى الموضوع ده قل شويه دلوقتى


بس ليه الحق والشرع بيحولوا يلعبوا بيه ويتلعبوا فيه


وصحيح الهبه ليها وضع تانى لان


هذه القاعدة لا تطبق في المال الموهوب,


إذ للبنت أن تتساوى مع أخيها في الهبة أي في العطاء الأبوي


الممنوح وهو على قيد الحياة بل يحظر تفضيل الابن على البنت


لقوله(عليه الصلاه والسلام ) : " سووٌا بين أولادكم في العطية


فلو كنت مفضلاً أحداً لفضلت النساء ) وخدين بالكم


وده طبعا عقول الناس مش فهماه ولا واخده بالها منه


حتى فى الوصية0 وهي تمليك مضاف إلى ما بعد الموت


بطريق الشرع0 فإنه يجوز للموصي أن يطبق قاعدة المساواة


في الوصية بين الذكور والإناث, أو أن يراعي قاعدة التنصيف


إن أراد ذلك0ونشوف التقرير ده بيقول ايه


" فبينما تمثل المرأة 50% من سكان العالم الراشدين


وثلث قوة العمل الرسمية , فإنها تعمل تقريباً ثلثي ساعات


العمل ولا تتلقى إلا عشر الدخل العالمي, وتمتلك أقل


من واحد بالمائة من الممتلكات في العالم


بينما مقدار أو نسبة ما تملكه المرأة المسلمة عن طريق


الإرث يمثل 33.33 بالمائة رغم قاعدة التنصيف


طبعا لو الناس طبقوا الشريعه صح وبحق شوفتوا بقه الظلم


جاى منين وساعة الستات هى اللى بتطالب بكده وتفضل


اولادها على البنات فى الميراث واعرف حالات كتيرة كده


والنساء هما اللى بيطلبوا كده


هى فيه حاجات كتيرة ممكن اتكلم عنها موجوده


فى الاسلام بس الناس مش بطبقها وحق المرأه ضايع


فيها بس كده هكتب كتاب مش بوست


ودى السنة تبين حق المراه ايه بالضبط


قال صلى الله عليه وسلم : ( اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا ) رواه البخاري


( خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لأَهْلِي ) رواه الترمذي


وروى ابن ماجه عن عُقْبَةَ بْنَ عَامِرٍ رضي الله عنه قال : سَمِعْتُ


رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : ( مَنْ كَانَ لَهُ ثَلاثُ بَنَاتٍ ،


فَصَبَرَ عَلَيْهِنَّ ، وَأَطْعَمَهُنَّ وَسَقَاهُنَّ وَكَسَاهُنَّ مِنْ جِدَتِهِ كُنَّ لَهُ حِجَابًا


مِنْ النَّارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ) وصححه الألباني في صحيح ابن ماجه


:(...اتَّقوا الله في النساء ، فإنَّكم أخذتموهنَّ بأمانة الله ،


واستحللتم فروجهنَّ بكلمة الله ، وإنَّ لكم عليهنَّ أن لا يوطئن فرشكم


أحداً تكرهونه ، فإن فعلن فاضربوهنَّ ضرباً غير مبرح)


وقال أبن عباس


عن ابنِ عُمَر: "أَنّ رَجُلاً أَتى النبيّ صلى الله عليه وسلم


فقال: يا رسولَ الله إنّي أَصَبْتُ ذَنْبَاً عَظِيماً فَهَلْ لِي تَوْبَةٌ؟


قَالَ هَلْ لَكَ مِن أُمّ؟ قالَ: لا، قال: هَلْ لَكَ مِنْ خَالَةٍ؟


قَالَ: نعم قال: فَبِرّها)شوفتوا خاله مش خال


(مروا النساء في أنفسهن، فإن الثيب تعرب عن نفسها.


وإذن البكر صمتها


و يقول : ( احملوا النساء على أهوائهن )


[أي زوجوهن من يرتضينه، إن كان كفؤا


و يقول صلى الله عليه و سلم :لاَ تُنْكَحُ الأَيّمُ حَتّى تُسْتَأْمَرَ


وَلاَ تُنْكَحُ الْبِكْرُ حَتّى تُسْتَأْذَنَ»


قَالُوا: يَا رَسُولَ اللّهِ كَيْفَ إذْنُهَا؟ قَالَ: أَنْ تَسْكُتَ


فعن خنساء بنت خذام أن أباها زوجها وهي ثيب فكرهت


ذلك فأتت رسول الله صلى الله عليه وسلم فرد نكاحه


الاسلام اعطى لام الفتاة الحق فى ابداء رايها فى قبول


او رفض زوج ابنتها المستقبلى


(آمروا النساء في بناتهن)


و يقول صلى الله عليه و سلم : )أى رجل لطم امرأته لطمة


أمر الله عز وجل خازن النيران


فيلطمه على حر وجهه سبعين لطمة من نار جهنم)


( لا يفرك مؤمن مؤمنه إن كره منها خلقا رضى منها آخـر)


( إنما النـســــــــــــــاء شقـــــــــــائق الرجــــــــــــــــال)


( خيركم خيركم لأهـــــــــــــــله وأنا خيركم لأهــــــــــلي)


( ولهن عليـــــــــكم رزقهن وكسوتهـــــن بالمعـــــــــروف)


( أعظمها أجرا الدينـار الذي تنفقــــــه على أهـــــــــــلك)


( من سعــــــــــادة بن آدم المــــــــــرأة الصـــــالحــــــــة)


ملاحظةعلشان انا راجل


الرجل بيعدد الزوجات ومن حقه يجمعهم وعلشان يرضى ضميره


ممكن يحتفظ بست مش عاوزها علشان ليه حق يعدد


المراه بتعدد الرجاله بس بتحتفظ باللى بحبه بس وضميرها


بيرتاح لان مش من حقها تتجوز اكتر من راجل يا بختها


الرجل لما يحب يتجوز يدفع ولما يحب يطلق يدفع


المراة لما تتجوز يندفع فيها ولما تطلق برضوا يدفعلها


يا بختها برضوا


هواللى بيدفع اغلى ولا اللى بيندفع فيه الاغلى احب اعرف


أنا اتكلمت بأختصار شديد اللى عاوز معلومات اكتر يطلب


منى ابعتله شوية معلومات مفسره واللى مش عاوز النت


ادامه يدور كمان أى معلومة غلط فى البوست


هتكون مش مقصودة يعنى مفهاش تزوير تاريخى ولا دينى


واتمنا تصحيحها من أى حد


والبوست الجاى هقول انا بكتب ليه كل اللى بكتبه وهدفى ايه


هناك 42 تعليقًا:

  1. أزيك يا كريم كراميل عندليبيات ؟
    الأول حلوة الاعنية دى بتاعة ايمان البحر درويش انا بحبها من زمان

    انا بستجدعك اوى يا حسام انك بتذكر عيوب الرجل بكل شجاعة و صراحة و دى الحقيقة حاجة نادرة جدا تملى الراجل بيطلع نفسه هو الصح و هو عقله الكبير الكامل المكمل

    تحياتى

    ردحذف
  2. اه نسيت اطلب مكافئتى باه بما انى اول تعليق انا عايزة كوز درة مشوى

    ردحذف
  3. اول شي كويس اني كنت هالمرة من اوائل المعلقين
    و تانيا كل عام و انت بخير
    غدا اول ايام شهر محرم
    جعل الله عامك هذا مباركا
    ابعدك فيه من النار
    و قربك من الجنة

    آسفة
    الموضوع طويل
    و حابة اقعد برواق و اقراه و افصصهة
    يعني هذا لا يعتبر تعليق
    استنى تعليقي الجاد المرة الجاية بعون الله

    سلام

    .........................
    انت مدعو للتصويت في مدونة
    تصويت
    taswet-butterfly.blogspot.com

    ردحذف
  4. لأول مرة بحس نفسي داخلة لمنطقة العدل

    بجدّ شيء جميل اننا نلاقى رجل بتكلم بوضوح على تحمل المرأة للرجل وظلمو ليها


    مرسي جدا

    كنت رجل حكيم وعادل


    تحياتي

    ردحذف
  5. اولا ، احسن حاجة بحبها فى التصفح انه بيحدفنى على بلوجات تستحق الاعجاب زى دى كده :)
    الانسان ده عجيب والله ، بعكس معظم الكائنات ، الانثى فى الغالب بتبقى اللى بتهتم بكل حاجة تصطاد وتربى وتعمل العش ، واحيان كتير بتبقى الاكبر فى الحجم .. و الكائن الغريب اللى اسمه الانسان ده دايما بيعك الدنيا كالعادة
    بشكل عام اعتقد ان كل الصلاحيات اللى اخدها الرجل على حساب المرأة دى ليها تفسيرات بيولوجية قبل ماتبقى لها تفسيرات انثروبولوجية و ومجتمعية ، ببساطة كله بسبب "البقاء والنسخ (التكاثر)" اللى هما الهدف الاعمى الوحيد للجينات ،الذكر دايما جيناته بتقوله انه لما يبقى له كل يوم علاقة مع انثى مختلفة ده هيخليه ينشر كروموزمات اكتر يعنى "نسخ" اكتر ، بعكس الانثى اللى عملية النسخ عندها مختلفة وشبه مجدولة (تسع شهور حمل وكده) ، يعنى "الخبرة الجينية" عند الرجل بتقوله انه هو الدنيا مفتوحة ادامه عشان هو كده بيخدم هدفه البيولوجى ،وبتقوله ان من مصلحة عملية النسخ بالنسبة له السيطرة على المرأة (كل كائن حى بيقول "انا بس اللى انسخ")، ضيف عليه الاختلاف الجسمانى اللى فى صالح الرجل ، وشوية عوامل و تعقيدات تانية عملت تفسيرات بيولوجية مختلفة "لعقدة الذكورة" اللى بتعانى منها المجتماعات الانسانية من ساعة مااتوجدت.
    بس كل ما مجتمع معين بيتجه للرقى الانسانى بتلاقيه بيحرر سلوكه تدريجيا من بقايا عقله الحيوانى وتأثير جيناته المباشر على سلوكه وبتدخل عوامل انسانية تانية تأثر عليه وبيتجه يبعد نسبيا عن "عقدة الذكورة" اللى بتظهر فى ظلم وتحقير المرأة. يعنى مع كل خطوة حضارية الانسان بشكل عام قيمته بتعلى ، والمرأة مكانتها بتعلى بردو ، اعتقد ان كل الايديولوجيات القديمة (بما فيها الاسلام) بتظلم المرأة بصورة اقل من الايديولوجيا الاقدم منها(مش شرط القدم الزمنى بس النظرة النسبية لحداثة الايديولوجيا دى) ، كل ما ايديولوجيا تظهر بحلول ومنهج افضل للبنى ادمين بتقدم للمرأة شوية حقوق زيادة ، لكن المشاكل دايما بتبدأ لما نقف فى مكانا ونقول اننا وصلنا خلاص !!
    اتفق مع كل كلامك عن ظلم المرأة فى مجتمعنا دلوقتى ، و فى المجتمعات القديمة .. واتفق معاك تماما ان الاسلام قدم للمرأة الجاهلية كتير ... بس انا اعتقد ان الاسلام بردو متخلصش من عقدة الذكورة والتحيز للرجل و موصلش لمرحلة العدل مع المرأة والمساوة الانسانية بينهم فى الكرامة والمكانة (زى كل الايديولوجيات والاديان القديمة)، بالعكس بعض نصوصه بتكرس التمييز ضد المرأة و ف مجتمع شرقى وميال للتدين زى اللى احنا فى دى اخر حاجة ناقصانا

    اخر تدوينة عندى كانت فى نفس الموضوع ياريت تشوفها و رأيك يهمنى

    سعيدة بوجودى على مدونتك .. و اسفة جدا على كل الرغى ده .... تحياتى :)

    ردحذف
  6. 2walan merci gdn 3ala kalamak we be2emanak 2ly 7aye5aly koul 7aga sahela bgd

    ne5oush fel mowdou3

    ana aktar 7aga 7a2edar 2atekalem fiha
    t3adoud 2l zawgat lel ragoul

    methaya2ly 2l mowdou3 dh msh mougarad 2ehdar le72ou2 2l mare2a we bs , fi nas ktiir fhmet dh 3'alat leta3adoud zawegat 2l rasoul

    3ala 2en kol zawega mn zawegatou
    kan liha sabab fi gwazha we rbna 2amarou

    asdy mn 2l kalam dh kolo 2n zawag 2aksar mn sayeda dhlesaba

    we mn ne7yet ba2y 2l mowadee3 dy

    sh mn 3'er nekash wala kalam

    kol kotoub rbna klamha wade7 fi koul 7aga

    rbna masbnash kda bs shouf ba2a min 2ly yefakar wla yeshouf kol wa7ed zay mahou 3ayz

    bs sada2ny low kol wa7ed masha 3ala dino

    mathaya2lish neha2y 7aykoun fi 2ay mashakel

    kalam rbna wade7 we mafehoush 2ay nekash

    .........

    ta7yyaty 3ala 2l mowdou3 2l gamed dh

    ردحذف
  7. عزيزتى
    عاليا
    كريم ايه انا بقيت بحدفغ بطوب وقليل الادب وحاجات كتير يلا هغير اسمه البلوج احسن ده طبعا انا بموت فى الاغنيه دى
    المهم تفضلى تستجدعينى احسن اى خلاق بينى وبين حد بطلع مش كويس
    على العموم انا مجربك مره قبل كده
    والرجل الغبى اللى بيبين نفسه بلا اخطاء انا ببين عيوبى علشان لما اغلط الاقى اللى يسامح
    اصلى اموت فى الصراحه بالذات لو شئ جوانا فى فطرتنا وطبيعتنا
    شكرا على كلامك
    سلام

    ردحذف
  8. عزيزتى
    عاليا
    انتى مكافئك تستهليها حتى لو اخر تعليق
    ومش مهم اول كلمه المهم احلى كلمة واهم كلمة
    ودايمن كلامك مهم بالنسبالى
    سلام

    ردحذف
  9. عزيزتى
    فراشة
    وحياتك مش مهم اول او اخر تعليق المهم التعليق نفسه
    وكل سنة وانتى طيبة وسنه سعيدة وبخير دايمن يا رب ويارب يرحم الجميع دنيا واخره قولوا اميين
    اوك هستنا تعليقك المره الجايه يا ريت يعجبك
    وهخش اشوف التصويت عن ايه
    سلام

    ردحذف
  10. عزيزتى
    linda
    اكيد كلامنا بنتظلم كتير سواء ست او راجل بس المراه الظلم اللى بيقع عليها صعب تهرب منه غير الرجل ممكن يهرب منه والستات بتتحمل كتير
    شكرا على كلامك
    بس انا كنت عاوزك تخشى البلوج التانى مش ده وتعلقى على البلوج التانى
    اتمنا رائيك فيه
    سلام

    ردحذف
  11. حتى في دعائنا لما بنيجي ندعي بنقول اللهم اجرنا من غلبة الدين وقهر الرجال.. بجد لما الرجالة بتتجبر مالهاش حل ولما بتوصل للقهر بيتيجي على الستات لي ملهمش يند وظهر في الحياة .. كل المواضيع لي اثرتها بيتحايلوا عليها ان كان من الميراث او الطلاق والجواز كل دا بيعبوا فيه زي ماهما عاوزين ويقدرو يتحايلوا عليه ناهيك عن ان الشرط لي استوجبوا الله سبحانه وتعالى في تعدد الزوجات ولي لو متوفرش يعني الزواج باطل لي هوا العدل محدش بيراعيه ابدا ودي مصيبة بجد

    ردحذف
  12. عزيزتى
    Drop from the Ocean
    شكرا على رائيك واتمنا دايمن استحق الاعجاب
    طيب كويس الكائنات كلها سايبه الانثى تشيل هم الاكل والاولاد والعش لاكن الانسان كرم المراه والرجل شال مسؤلية المراه يا بخت المراه والرجل بيعمل كده بحب تفتكرى تستحملى تشيلى حمل راجل
    فطرتك تستحمل كده ما اظنش لاكن فطرتى تستحمل كده واكون سعيد
    واكيد اى هدف بدل فطرتنا اللى اتخلقنا بيها تقبله مش مشكله سواء تكاثر ونقاء ونسخ
    واكيد ما دامت المراه اتخلقت كده والرجل اتخلق بالشكل ده يبقا كل واحد فيهم يرضى باللى فطرته قبلاه ومحدش يطلب يكون مكان التانى والرجل ميزعلش انه بيحمى المراه ومسئول عنها من قديم الازل والمراه متزعلش انها تحت حمايته ورعايته لانها فطرتها من قديم الازل برضوا
    ومظنش فى عقدة للذكورة الا للنساء اللى عاوزه تبعد عن قطرتها والحمد الله هما قلة مش كتير فى كل المجتمعات
    ويمكن اللى انتى بتشوفيه ظلم للمراه غيرك بيشوفه محبة وحنان
    يعنى الرجل لو طلق المراه بيدفع نفقه فى الاسلام تفتكرى ده مش ظلم
    المراه بقه ليه لو طلبت الطلاق ويطلقها الرجل مش بتدفعله نفقه وحتى لما تطلاب خلع بترد المهر اللى ادهولها الرجل ده مثل والامثال كتير
    وصدقينى المراه واخده حقها تالت ومتلت ولولا انا مجهد كنت اتكلمت كتير معاكى نسبها مره تانى
    وعاوز رائيك دايمن
    وكمان رئيك فى البوست اللى فات
    انا روحت عندك قبل ما اقرى وبرضوا لولا مجهد كنت رديت باستفاضه وحاجر تعليق تانى
    نتناقش فيه ونتكلم
    تحياتى
    سلام

    ردحذف
  13. احساس باشا..والله سعيدة بمناقشتك ...
    لكن خايفة تكون فسرت تلت تربع كلامى غلط.
    على فكرة انا قريت البوستين قبل مااعلق:)
    و كلامى عن الحيوانات كان مجرد دعـــابة قصدى منها ان حتى المملكة الحيوانية بتقدر المرأة ومش مهمشة دورها ،الجنس البشرى بس على مر التاريخ هو اللى الذكر فيه حقر الانثى وقلل قيمتها(الكلام اللى انت قولته ف البوست الاول)

    كلامى عن "الخبرة الجينية" والبقاء والنسخ والافلام دى مش عارفة انت ازاى فسرتها على انها (فطرة) !!!!عزيزى ، فى فرق كبييير بين الفطرة والغريزة ، الغريزة هى الجزء الشهوائى الحيوانى اللى عندنا ، اللى بيقولك تعيش بس عشان تاكل و تنام مع كل واحدة ماشية فى الشارع ، اللى بيسموها العلماء "إد" ودى الحاجة الوحيدة اللى بيعتمد عليها سلوك الحيوانات ، اما اللى بيفرقنا كبشر عن الحيوانات ان عندنا "ايجو" و "سوبر ايجو" بيتحكموا فى ال"اد" دى ، ممممممممممم من الاخر الغريزة غير الفطرة !!

    اقتباس "ومظنش فى عقدة للذكورة الا للنساء اللى عاوزه تبعد عن قطرتها والحمد الله هما قلة مش كتير فى كل المجتمعات"!!!!
    كلمة عقدة الذكورة او المجتمع الذكورى دى مصطلح بيقولوه على المجتمعات والافراد اللى بتمارس الظلم او التحقير ضد المرأة بسبب جنسها (انها انثى) مش بسبب قلة كفاءتها او تقصيرها ... وكل الكلام اللى انت قولته فى البوستين دول سواء عن نظرة و ممارسات الرجال دلوقتى او تاريخيا ملهوش غير تسمية واحدة "عقدة ذكورة"!!! ازاى بتقول دلوقتى مفيش حاجة اسمها كده !!

    اقتباس "ويمكن اللى انتى بتشوفيه ظلم للمراه غيرك بيشوفه محبة وحنان
    يعنى الرجل لو طلق المراه بيدفع نفقه فى الاسلام تفتكرى ده مش ظلم
    المراه بقه ليه...الخ" ، عزيزى .. مين قال انى قولت ان فى ظلم فى حكاية النفقة فى الاسلام؟؟؟ انا قولت كده؟؟؟ انا متكلمتش عن ظلم كلى مطلق ، انا اتكلمت عن ظلم جزئى فى نقاط معينة ، عايزة واحد بس من اللى هما غيرى دول يفسرولى ازاى النقط اللى انا شايفاها ظلم دى هما بيشوفوها حنان وحب !!! (انا بتكلم عن النقط اللى انا قولتها)

    اقتباس "ده مثل والامثال كتير ، وصدقينى المراه واخده حقها تالت ومتلت " عزيزى ، انا مطلبتش مثال يدل على عدل الاسلام ولا حتى خمسين مثال ، القاعدة المنطقية للاثبات والنفى بتقول عشان تثبت صحة حقيقة لازم تثبت صحة كل الحالات ، لكن عشان تثبت خطأ حقيقة يكفى اثبات خطأ حالة واحدة ، مينفعش تجيبلى عشر امثلة فيها عدل الاسلام وتقولى بعدها :"انا بثبتلك ان الاسلام عادل مع المرأة" ، لكن انا ينفع اجيب مثال وحيد فيه ظلم واقولك : "انا بنفيلك ان الاسلام عادل مع المرأة" الحق التالت والمتلت ده استحالة يتمثل فى شوية فلوس قبل وبعد الجواز ، ولا فى كلمتين توصية فى الهوا ، لكن بيتثمل فى نظرة عادلة انسانية راقية للمرأة ، ومحدش ابدا معترض على حماية و مسئولية الرجل (اب /زوج /اى ولى) عن المرأة طول ماده مش معناه الغاء ارادتها على ذاتها وقصورها عن تحمل مسئولية نفسها !!!
    من الاخر ...النساء مش "عوان" عند حد !!! (اسفة ، حتى لو كان سيدنا محمد قال كده )

    دايما ، الاختلاف بين بعضنا معناه افق اوسع لنا كلنا ، سعيدة بنقاشك واسفة ع الاطالة :):)

    تحياتى

    ردحذف
  14. عزيزتى
    youma
    بس خدى بالك قهر الرجال مش على النساء بس برضوا على الرجال
    واكيد اللى ملهوش ظهر سواء راجل او ست بيعيش فى قهر وكتير مننا فى قهر مادى ونفسى ومعنوى
    وانا بالموضوع عاوز اقول ان الناس هى اللى بتغلط مش الدين الناس اللى بتستخدم الدين غلط مش عارفه ان اى شئ لازم يتسم بالعدل والحق
    بس المهم زى ما مطلوب من الرجل حاجات كتير يراعى فيها ربه مطلوب من المراه ايضا ولازم بدل بتطلب بحقها تعمل الواجب عليها نحيت ربها واى راجل سواء زوجها ابوها او ابنها
    تحياتى يا سكر
    سلااام

    ردحذف
  15. عزيزتى
    Drop from the Ocean
    بحاول افهم كلامك بقدر المستطاع واكيد مش كل اللى بتقوليه بفهم مقصده والغرض منه صح بس بحاول وانتى صححيلى
    شوفى انا لما جبت الحضارات والاديان وما بها من قهر للنساء بقول ان كان بيحصل كده فى حالات كتير بس فى حالات اكيد اكتر منها كان الرجل بيقدر المراه وبيحبها وزى ما فى امثله لقهر النساء فى امثلة تانى للتوقرهم واحترامهم بس الموضوع كان عن الظلم والقهر اللى تعرضت ليه النساء عبر التاريخ
    واظن الغريزة دى من الفطرة ومحدش فى الدنيا بيعيش بدون غريزة وسواء الجزء الشهوانى ده شيفاه شئ حيوانى او شئ طبيعى وجمالى واسما انواع الدفئ
    المهم هو جوانا جوايا وجواكى ولازم تقدرى الشئ ده وتحترميه وتحبيه لو طبيعية طبعا
    وانتى ليه مسميه اللى بيحصل ده عقدة اظن كان فى قهر برضوا لرجال فى المجتمعات دى ولفئات معينه مقولناش ليه عقدة الفراعنه ولا عقدة الرومان الموضوع مهما كان بيحصل كان بيحصل فى حيز ضيق وحسب المجتمع والافراد والشخصية مكنش بيحصل بشكل جماعى وكامل من كل المجتمع
    وانا مش بسميها عقدة لانها مهما كانت بتحصل من افراد بس مش من مجتمع بالكامل وتفرق مجتمع عن افراد
    اما اجيب حد غيرك يشوف النقط اللى قولتيها حب وحنان بس اى نقط اللى فى بوستك ولا فين بالضبط حددى النقط هنا واجيب غيرك يبين اد ايه اللى بتشوفيه ظلم ممكن يكون حب وحنان
    وعلشان اسهلهالك جيبى نقطتين كل مره علشان يكون الطرح بسيط وسهل
    احلى شئ قولتيه الجملة ده انك لو فى خمسين مثل لعدل الاسلام مع المراه ولقيتى مثل واحد لظلمه يبقا بتهد كل الامثال بتاعت العدل
    بس لو طبقنا كلامك ده على كل الاديان واللى حتى معندهمش اديان صعب تلاقية
    وكمان مش على المراه بس على المراه والرجل والطقل والحيوان والازهار يعنى تطبيق ذلك على المراه بس ظلم لبقيت المخلوقات وليه بتطبقيه على المراه بس دسؤال محتاج اجابة منك
    وزى ماقولتلك لو بصيتى لظلم للمراه للسماح للرجل بالزواج من امراه تانيه ليه بتنظرى للزوجه الاولى اللى اتجوز عليها ومش بتشوفى احتياج التانيه لهذا الرجل وقبولها انها تكون زوجه تانى دى امراه ودى امراه مش معنا مصلحة الاولى وتنسى ان ده جه مصلحة للمراه التانيه شوفتى ازاى ان المصلحه ليها كذا منظور عام
    كمان هقولك مثل واشوف الدنيا والدين بمنظورك الضيق اللى فى اتجاه واحد
    الرجل قى الاسلام مسئول عن المراه يحارب وهى فى المنزل ترعى اولاده حقها عليه الاكل والملبس يعنى يطلع عينه وهى فى البيت حتى لو مفيش اولاد واكله شربه لبسه وده من حقها عليه وواجب عليه دينيا حتى لو معاها فلوس مش من حقه ياخد منها ويصرف على نفسه شوفتى الظلم
    تفتكرى انتى كست وامراه تستحملى تشتغلى وزوجك ياكل ويلبس ويكون فى المصيف وانتى فى الشغل تستحملى تعملى كل ده وهو لايعمل
    الاجابه طبعا كنتى هتقولى الاسلام ظالم انه عمل فى المراه كده خلى الر جل يقعد فى البيت وهو يشتغل
    الرجل بقه بيعمل كده بحب ورضا ومش بيحس انه مظلوم بالعكس بيحس بسعادة طول ما هو بيشتغل وبيصرف على زوجته
    دى النظرة اللى عاوز اورهالك انك بتشوفى الظلم بمنظور ضيق مش واسع
    ولو لقيتى الست اللى تستحمل تصرف على زوجها وهى تشتغل ويطلع عينها وكمان لما تحب تتجوزه تدفعله مهر ولما تطلق منه تديله نفقه انا موجود وقابل بيها ومستعد للزواج مهما كان شكلها
    وبالمره ورينى هتلاقى كام واحده ممكن ترضى بكده وتستحمل كده العرسان موجوده المهم الستات اللى تقدر على كده
    واللى بتقولى عليهم شوية فلوس ده شئ مهم ومفيد وحق من حقوق المراه وبمنظورك ظلم على الرجل طبعا
    ولازم الحامى يكون مميز عن المحمى وانتى مش معترضه ان الرجل يحمى المراه بس معترضه الحق المترتب على تلك الحماية
    دى الدولة اللى بتحمى دولة بيكون ليها حقوق عليها اكتر من حق الرجل على المراه
    وكلمات سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام اقرار لواقع كان شايفه وواقع موجود ان مهما كان للمراه من شخصية وذكاء للرجل اولا واخير هو حماية ليها وعدم وجوده فى حياتها يجعلها مطمع لكثير من الرجال حتى فى زمانا ده اللى فى اعلى درجات التقدم ومش البلاد الاسلامية بس
    كل بلاد العالم وبالذات المتحضر
    اتمنا اكون وضحتلك راى بسهولة واكيد مستنى ردك على كل نقطه بوضوح وصراحة
    والاطالة مش بتضيقنى اللى يضايقنى ان كلامى يكون ملهوش اى اثر داخلك ولا يوجد احتمال انه سوف يكون له اى اثر مستقبلا ومتنسيش مستنى العروسة اللى تستحمل تكون مكان الرجل
    تحياتى يا افندم
    سلام

    ردحذف
  16. عزيزتى
    R.O.U.R.O.U.
    بلاش تشكرينى على اى شئ لانى بعتبرك اختى اولا واخير وكلامى هو اللى جوايا
    وانتى بتتكلمى عن موضوع التعدد اللى انا بشوفه مصلحه للمراه اكتر من ظلم ليها واكيد اللى تقبل تكون زوجه تانيه وتالته ورابعه اكيد محتاجه الزوج ده وبدل رضيت وفى نساء بيرضوا بكده يبقا الموضوع مصلحه للنساء دى اكتر ما هو للرجل
    والموضوع مش بيتكلم عن زوجات الرسول انا اللى بتكلم عنه تعدد الزوجات كشكل عام ليه بنشوف ضرره على ست ومش بنشوف مصلحته ومنفعته لست تانى
    وكمان ليه مش بنشوف واجب الراجل والعدل المطلوب منه واللى يعمل غير كده ده شئ مخالف للدين ومش غلط الدين
    وصحيح كتاب ربنا واضح وموضح كل حاجه بس الناس هى اللى بتستخدم الاباحه فى كل حاجه وحقوقها اللى ربنا ادهالها بشكل غلط اوقات كتير
    المهم ربنا ادانا عقل وقلب نفكر ونحس بيه ونيتنا فى كل شئ هى الفيصل
    ومعاكى اللى يمشى على كتاب ربنا بجد مش هيظلم اى حد سواء كان متجوز واحده او اربعه بس اللى يقدر يمشى عليه وينفذ احكامه
    معلش انا كنت فوقتك من غير ما بقصد فى التعليقات متزعليش
    كمان اتمنا تخشى البلوج التانى للضروره لان موضصوعه اهم بالنسبالى
    شكرا على كلامك ووجودك
    سلام

    ردحذف
  17. بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمد لله اني مسلمة
    اتمتع بحقوق لم تتمتع بها النساء في باقي الديانات و الحضارات
    لي حقوق و عندي واجبات.
    الحمد لله
    اقول عن نفسي السجينة الحرة
    سجينة بحكم الدين و العادات و التقاليد
    و حرة لأنني حرة في فعل كل شيء لا يغضب الله

    ايضا اقول
    اميرة طلباتها اوامر
    فالرسول الكريم صلى الله عليه و سلم
    امركم بالرفق بالنساء ، و اوصاكم بنا
    فعشت حياتي مجابة الطلبات
    بمعنى آخر
    اميرة طلباتها و رغباتها اوامر ، يلبيها الاب و الاخ و الرجال من حولي .
    .....................................
    موضوعك جامد أوي
    يعني بيحكي عن اغلب الاشياء إلي الناس تحكي عليها
    مرات اسمع انه فيه احد بيحكي و يفتي و يقول عن الحجات دي
    بس للأسف لما اتعامل معاه شخصيا الاقيه انسان سطحي
    يستعمل هالكلام من شان يكون لامع
    او يقولوا عنه عادل ، مؤمن ، بيخاف الله
    و في الآخر
    أكتشف انه انسان مختلف جدا
    فقط يبحث عن فاكهة جديدة كما يقول
    فقد مل من اكل الفراولة
    و يبحث عن غيرها
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لا افهم
    رجل امثلك حب حياته
    كانت حبيبته
    صارت زوجته
    و الآن ام اولاده
    اصبح يبحث عن غيرها
    لم افهم أين الخطأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    .........................................
    معليش طولت عليك في الرد
    خليني اكمل
    موضوع الارث
    صح الراجل وراه مصاريف
    بس الست كمان
    تخيل ست توفى والدها
    و مالهاش زوج
    و اخوها اخد كل الارث
    ح تفضل فين
    و حتصرف من فين
    لو دار بيها الزمن ح تصير من بنات الشوارع

    ف المفروض حق الست يكون قبل حق الراجل
    لكن حق الراجل الضعف
    لأن الراجل ممكن يعيل ستات
    الزوجة ، الاخت ، الام ، البنت
    و الست بس تصرف على نفسها
    يعني الحسبة مع الست
    هيا تاخد نسبيا اكثر من الراجل
    رغم ان حصتها النصف بس في الغالب

    ممكن الفكرة ما وصلتش؟؟؟
    خبرني لو فيه حاجة مش مفهومة.

    .....................................
    الزواج
    انت كفيت و وفيت
    ماعندي اي اضافات
    إلا ان فيه بعض الناس اصحاب النفوس الضعيفة بتجوز بناتها الصغيرات لرجالة كبار في السن
    بس من شان فلوسهم يعني بيبيعوهم.
    و مش شرط ان كل بنت اتجوزت راجل قد ابوها يعني مغصوبة
    انا اعرف بنت اتجوزت حبيبها إلي بتحبه و كان اصغر من ابوها بعامين بس.
    و عايشة معاه بكل سعادة.

    و الله اعلم

    آسفة صار موضوع مش تعليق
    سلام

    ردحذف
  18. عزيزتى
    فراشة
    الحمد الله انى مسلم برضوا هو فى احلى من كده ده احلا شئ فى دنيتى
    شوفى كل اهل دين بيشفوه احلا دين ولولا كده مكنوش فضلوا مؤمنين بيه
    لاكن المشكله ان فى ناس عاوز تغير حاجات فى الدين حسب مزاجها ورحتها
    والمراه بتشوف الحب والخوف والحفاظ عليها قيود اقصد بعض النساء
    مع انهم لو وقعوا مع راجل فى جزيرة لوحدهم هيخلوا حاميهم ووجوده امان ليهم
    مش عاوزيم ننكر ان فى حاجات فى الدين مش سهل المراه تفهمها وتعرف اسبابها بس لو فكرت شويه هتلاقى انها بتنفع نساء كتير غيرها المصلحه العامة اهم من مصلحة واحدة بس

    مش هكدب عليكى الرجل بيعامل المراه قبل الزواج بطريقه تانيه غير بعد الزواج لان قلبه بيحاول يكسبها لاكن بعده خلاص كسبها وبيحس انه ضمنها
    وبكده الدور على المراه انها تغلى روحها وكرامتها ومتقبلش منه اى شئ يقلل من عذتها وكرامتها

    وحتيت البحث عن غيرها لانك مش راجل مش هتفهمى الرجل بيحب النساء كجمال وطبيعه يعنى يحب امراه ويتمنى امراه حتى لو لم يحبها

    موضوع الورث هتلاقى ان المراه بتاخد نصيب منه بس انتى بتتكلمى عن حالات قليلة قوى بالنسبة للمجتمع وانتى اكيد عارفه ان الرجل بيدفع مهر ومؤخر ونفقه وسهل ان اخت تقبل من اخوها فلوس وطبيعى انها متشتغلش لاكن صعب على بنت تدى اخوهعا فلوس وهو يقبل وانه ميشتغلش
    والاتنين بيخدوا ميراث
    وساعات بيتساورا فيه الرجل والمراه
    وكمان فى شئ اسمه وصيه وهبه لو اللى بيورث شاق ان البنت هتحتاج شئ اكتر من ميراثها لازم من حقه يديها هبه وعطيه زيادة
    يبقا اكتر من كده ايه عدل

    وفكرتك واضحه ومفهومة جدا جدا

    موضوع ان بنت تتجوز غصب عنها سواء لرجل كبير او شاب مخالق للشرع والدين والدين شئ واضح واللى بيعمل خلافه بيتحمل وز اللى عمله
    فى حساب على كل شئ بنعمله ان شاء الله
    وربنا يهدى ويرحم الجميع
    سلام يا جميل
    وردك مية مية

    ردحذف
  19. عزيزى ، كالعادة بنختلف معاك فى شوية نقط :)

    اولا ، حكاية ان قهر المرأة تاريخيا ، كان فى ادامه بردو حب وتقدير ، عزيزى - الحب المتبادل بين الرجل والمرأة دى حاجة اساسية حتى من قبل تكوين المجتمعات اصلا ، لكن النظرة الدونية او التهميشية للمرأة تاريخيا كانت سلوك مجتمع ، بلاش نرجع لما قبل الميلاد ، من سنين قليلة فى الريف كانت البنت مش بتتعلم لمجرد انها بنت بمبدأ "معندناش بنات تروح مدارس" ، كانت هى دى القاعدة واللى يعلم بنته يبقى هو اللى من شواذ القاعدة ، وأد البنات كان سلوك مجتمع ، التمييز بين الابن والابنة كان سلوك مجتمع ، العنف ضد المرأة كان سلوك مجتمع ، للأسف تاريخيا -على الاقل- ظلم المرأة بيبقى سلوك مجتمع ، حتى المرأة نفسها كانت بتبص لنفسها نظرة دونية ، وكلمة عقدة الذكورة مش المقصود بيها مرض نفسى ، دى مجرد كلمة زى عقدة الخواجة كده ، خلينا نسيميها sexism او تمييز جنس على حساب جنس

    ثانيا ،اقتباس "واظن الغريزة دى من الفطرة ومحدش فى الدنيا بيعيش بدون غريزة وسواء الجزء الشهوانى ده شيفاه شئ حيوانى او شئ طبيعى وجمالى واسما انواع الدفئ المهم هو جوانا جوايا وجواكى ولازم تقدرى الشئ ده وتحترميه وتحبيه لو طبيعية طبعا " ، بعيد عن الفلسفة و تعريف الفطرة ، الغريزة مش جزء من الفطرة بمعناها الاسلامى ، انا مقولتش ابدا ان حد يعيش منغير غريزة لأن الغريزة هى اللى بتعيشنا اصلا ومنغيرها ماكنش يبقى فى صنف اسمه بشر :) ، انا قولت اننا كبشر بنختلف عن الحيوانات بأننا عندنا "ايجو" و "سوبر ايجو" بالاضافة للغريزة "إد" ، احنا عندنا حاجة اسمها قيم انسانية بتتحكم فى غريزتنا الحيوانية ، زى ماقولتلك ان غريزتك بتقولك تنام مع كل واحدة ماشية فى الشارع ، لكن الايجو بتاعتك بتقولك لأ فى حاجة اسمها حب و عاطفة مش مجرد جنس ، والسوبر ايجو بتاعتك بتقولك فى حاجة اسمها ان الزنا حرام او عيب إلخ .. ده بردو بالنسبة للانسان الطبيعى :)

    ثالثا ، انا مجبتش سيرة تعدد الزوجات فى اى مكان عشان تعرف اذا كنت معتبراه ظلم ولا لأ ، وكمان تبريرك ده ليه مايتعكسش ؟ ليه ما بيبقى فى تعدد زوجات عشان فى ست تانية محتاجة جوزى ، يبقى فى تعدد ازواج لأن فى راجل تانى محتاجنى او انا محتاجة له ، ولا انت مش بتفكر غير فى نفسك (اكيد انا مش بقول يبقى فى تعدد ازاوج ولا زوجات ، لكن ببطل منطقك بس:)) البلاد اللى بتمنع التعدد الرجالة والستات عايشين فيها سالمين الحمدلله ، ونسبة الخيانة فيها متختلفش عن نسبة الخيانة فى البلاد اللى بتبيح التعدد، والتعدد معملش اى حاجة لها لازمة غير زيادة المشاكل و زيادة ظلم المرأة فى اغلب الحالات

    رابعا ، حكاية دور الراجل و دور المرأة ، ليه المسئولية متتقسمش عليهم بالعدل؟ لو فى اولاد هى تربيهم وهو يصرف عليها زى بالظبط ماكان هيصرف على اى جليسة اطفال تقوم بالمهمة دى ، هو بيتعب وهى بتتعب والدورين بنفس الاهمية ، محدش قاعد يصيف والتانى مقتول فى الشغل عشانه ، ومحدش يمن على حد بحاجة ، لو مفيش اولاد المفروض الزوجة تشتغل وهما الاتنين يشيلوا مسئولية البيت ، مفيش حد منهم ناقص ايد او رجل عشان ينام فى البيت والتانى يشيل المسئولية !! مش ده العدل ولا ايه !! نظرة الاسلام بقى هى اللى فيها خلل ، معتقدش ان الهدف من ورا المبدأ الاسلامى بتاع ان الرجل يصرف على الست هو ان الاسلام بيدلع الست وبيبهدل الراجل ، وراه الدافع لتحديد وجود المرأة فى بيتها لاسباب بدوية ، ووراه كمان الاعتقاد بأن المرأة قاصرة انها تشيل مسئولية اكتر من انها تخلف وترضع .
    ايوة ، انا مش محتاجة كائن حى مذكر (اب بقى ولا زوج ولا اخ) عشان يصرف عليا طول ماانا اقدر اصرف على نفسى ، وانت مش المفروض تدور على عروسة تصرف عليك (بهزار) ، ماكل واحد يشيل مسئولية نفسه ، وساعة ماتجيى مسئولية زيادة تتقسم فى اطار طبيعة كل واحد بس منغير تلاكيك.
    خامسا ،انا شخصيا شايفة ان المهر او الدوطة و الحاجات دى مجرد تقاليد موروثة اكدتها القوانين او الاديان ، لكن وجودها او عدمه مش بيأثر على قيمة المرأة الحقيقية بأى شئ طول مهما هيعرفوا يظبطوا متطلباتهم المادية عشان الجواز بأى طريقة تانى .
    سادسا ، "الحماية" من ضرر مادى دى واجب على الرجل ناحية المرأة لأنه محتاجها وفى نفس الوقت عنده القدرة انه يدافع عنها ، يعنى لو انت ماشى فى الشارع وواحد ضايق مراتك الموضوع اختيارى انك تدافع عنها او لأ؟ ولا انت هتضايق لو حصلها حاجة وعشان كده بتقدر تحميها ، لو مثلا واحدة متجوزة واحد عنده اعاقة جسدية ومش بيقدر يحيميها بالمعنى المادى ، ده المفروض يقلل من حقوقه عندها؟ وكمان المرأة بردو لما زوجها او ابنها او ابوها يبقى فى موقف صعب بتعمل اللى عليها ، انا مش عارفة ايه مفهوم الحماية غير كده يعنى .. غير الحماية بالعضلات والشنبات .. لكن اى حماية تانى من ضرر نفسى مثلا زى انها تاخد قرار غلط او كده ، هى تقدر تحمى نفسها بنفس درجة حماية الرجل نفسه ، محدش سواء راجل او ست بيسلم من القرارات الغلط والمواقف الصعبة ..

    احنا فى الاخر عندنا صفة "انسان" قبل مايبقى عندنا صفة مذكر او مؤنث ، الحب والحنان والدفا والامان وكل المشاعر الانسانية دى المفروض نوفرها لبعضنا كلنا ومنتفضلش بيها فى كل علاقاتنا مع بعض سواء بين جنسين مختلفين او نفس الجنس ..

    انا عارفة انى رغاية (بنت بقى :) )
    بس الحوار متعة، صح؟ :)

    كل تحياتى

    ردحذف
  20. عزيزتى
    Drop from the Ocean
    مش مشكلة لو نختلف شويه بدل هنتفق برضوا شوية
    وموضوع تهميش المراه كان ليه اسبابة يعنى البنت مش بتشتغل وبتتجوز تتعلم ليه الولد هو اللى محتاج يتعلم ويصرف دى كانت النظرة وكمان اساسا كان التعليم صعب وكلفتوا كبيرة على الاهعل وكويس انه بيعلم الولد ومظنش ان البنت كانت حسه بقهر علشان كده لان المراه البيت حياتها كزوجه وام اهم من اى شئ

    ودلوقتى بيعلموا البنات اكتر من نصفهم لما بيتجوزا مش بيشتغلوا

    انتى شيفاه سلوك مجتمع انا بشوفه تصرف فردى لان المراه دى يا ام يا زوجه يا اخت يا ابنة وكل دول عند الرجل شئ غالى

    شوفى العريزة حتى بتختلف بنسبة كبيرة من الرجل عن المراه كاحساس ورغبة
    واكيد بتختلف من شخص لشخص

    وصدقينى الرجاله بالذات الايجو بتاعهم معندهوش مشكلة ينام مع واحدة من الشارع اما بنات الليل موجوديين ليه ومفيش ولاد ليل للسبب ده

    خيبتى ظنى فيكى لما مفهمتيش اللى اقصده فى موضوع تعدد الزوجات
    انا لما قولت ست تانية محتاجه ده لضعف المراه وان فى كتير من الستات مش بتعرف تشتغل والرجل دايمن هو اللى بيصرف عليها وبتتكل عليه فى اكلها ولبسها خدى بالك انا بحكم بكلامى على مدى الازمنه كلها من الماضى البعيد لحد الزمن ده يبقا الرجل بتعدده بيساعد نساء كتير بتقبل بالتعدد علشان احتياجها لرجل
    الرجل بقه هيحتاج المراه تشتغل وتصرف عليه يعنىالرجل يقدر يتحمل مسئوليته اى راجل لاكن المراه لا
    برضوا بوضح عبر الازمنه كلها
    هتقولى احتياج المراه لرجل اخر ممكن يكون احتياج روحى وعاطفى اقولك تطلب الطلاق او الخلع وبكده مش بتتحرم من تعدد الازواج بس بطريقه تانيه

    واظن الرجل لما يتزوج تانيه ويتخلى عن زوجته الاولى اللتى بلادخل شئ زبالة لاكن المراه بتخلايها عن الرجل زوجها الاول بتتحله فرصه يتزوج انسانه تحبه وتحتاجه برضوا
    وصلت الفكرة ولا محتاجه شرح تانى

    البلد اللى مفهاش تعدد حرمت المراه اللى ممكن تقبل تكون زوجه تانيه او تالته من الحق ده وحرمت الزوجه الاولى التى تقبل بزوجه تانيه من احتفظها بزوجها وخليت الزوج مضطر يتخلى عنها لو حب يتزوج واحده تانيه واظن ده حقه وحرمت يعنى اضرت ميزه كانت تحتفظ بيها المراه ميزه هى اللى بتختارها ومش بتتفرض عليها

    لاكن اللى بترضى تكون زوجه تانيه بيكون بمزجها

    واللى بتقبل زوجها يتزوج عليها وتعيش معاه بيكون بمزجها

    يعنى ضيعوا حق للمراه كانت بتتميز بيه
    شوفتى ازاى ببعض الغباء بتضيعوا فرصة تانيه وتالته ليكم ايها النساء

    انتى بتنظر لطبيعتك فى حكمك على المراه ولا لطبيعة كل النساء لو نظرتى لطبيعتك انتى تقدرى تشتغلى وحابه تشتغلى والدين مش متفصل على طبيعتك انتى الدين بيرضى جميع الاطراف بالعدل
    المراه اللى طبيعتها ومعظم النساء كده لاسباب كتيرة تاريخيا واسباب كتيرة برضوا حاليا طبيعتها مش بتشتغل ومتعرفش تشتغل يعنى زمان كان من الاعمال الجنود كانت المراه فى عهد الرومان هتحارب وتعيش بالدخل ده طبعا لا يسبقا الدين الزم الرجل يصرف على المراه للشئ ده وجعله حق ليها بس برضوا قال اللى عاوزه تشتغل زيك كده تشتغل ومحرمش عليها الشغل

    وموضوع ان المراه تصرف على راجل شئ صعب يتقبله راجل ولا ست لاكن الرجل يصرف على المراه شئ طبيعى تتقبله المراه والرجل مش فى الاسلام بس فى كل الدنيا لان دى طبيعة الرجل ودى طبيعة الست

    وبرضوا مش هتدورى على عروسة مفيش يعنى واحده عندها الحنان والقلب بتاع الرجل اللى بيتحمل يصرف على المراه

    مفيش ست تعمل كده مع راجل وتتحمل كده

    شوفتى الرجاله جدعان ازاى وراضيين بكده ومش بيقولوا ده قهر لينا يارب

    وموضوع المهر والنفقه دى معموله لشئ واحد حق المراه واحتياج المراه للمادة احيانا ولا عندك كلام فى دى وهتقولى لا ده بيشتريها وكلام من ده

    خدى بالك فى بوست قريب هحكى حاجه عن المهر والحاجات دى ربنا يسهل بس

    الحماية مش عضلات بس
    الحماية يا تكون مادية يا جسدية يا نفسية وانتى عارفه كتير من النساء بسبب احتياجهم المادى بيضطروا يبيعوا جسدهم تفتكرى مش احسن ليها تكون زوجه تانيه ولا رائيك ايه

    اكيد كلنا بشر سواء راجل او ست بس لازم نفهم طبيعتنا كويس وقدرتنا اللى ربنا خلقنا بيها ونفهم قدرة الجنس الاخر ومتحولش البنت تكون ولد والولد يكون بنت كلة يعيش بطبيعته ومش عيب طبيعة المراه انها صعب تشتغل ومكانها يكون البيت فى اوقات كتير ومش مشكلة عند الرجل لو اى ست تشتغل بدل حبه كده وسعيدة بكده وتتحمل كده

    انتى تتكلمى برحتك طلعى كل اللى جواكى اصل انا كمان... رغاى

    وبقدم السبت اهو واستحملى رغيى

    طلب منك لما تقرى كلامى حولى تتخيليه زى موضوع الزوجة التانيه دايمن شوفى الموضوع بنظرة ست غلبانه لاحول لا ولا قوة مش بتعرف تشتغل وقبولها كزوجه تانيه هو النجده ليها من انحلال اخلاقى
    وبيعها لجسدها بسبب احتياجاتها المادية

    تعرفى تتخلى الست دى

    طبقى كده على كل شئ
    وبلاش تحطى نفسك لانك مش كل النساء

    قهمانى

    سلام

    ردحذف
  21. لن اقول لك عزيزى لانك بالنسبه لى لست عزيزا

    لقد اتيت الى مدونتى وتكلمت بطريقه متخلفه وبلا اخلاق وهذا يدل على البيئه التى انت قد نشاءت بها

    انت حظك حلو لانى كنت مشغول بالامتحنات ولسه مخلش وانى لسه شايف تعليقك الان انا جاى انهرضه عشان اقول موضوعين الاول


    انى اذكى منك وميهمنيش رايك فيا لان انا مش من النوع اللى بيحدد قيمته من راى الناس وانا مش هقولك على كلام الفيلم الهايف الساذج المتخلف اللى انت اتفرجت عليه لكن انا هحاوبك بالعلم كونى pysologist



    اكدت احدث الدرسات النفسيه ان طريقه التربيه التى يربى بها الطفل توثر على تفكيره وذكائه يعنى بالبلدى عشان انت تقدر تفهم اللى بيتربى على انه اينشتاين هيبقا اينشتاين واللى بيتربى على انه حمار بيطلع حمار

    وده متضمن حجه فى علم النفس اسمها المفهوم الذاتى يعنى كف يرى الانسان نفسه والمفهوم الذاتى مرتبط ارتباط وثيق مع اشياء نفسيه كثيره زى الدافعيه وخاصيه القدره على الانجاز والدراسه اللى بكلمك عليها دى كانت قائمه على دراسه التؤام اللى بيحملوا نفس الحصائص الوراثيه الموجوده فى المخ العقل

    فهمت حجه ؟ اشك؟

    انا شايف انى اذكى منك ومن ناس كتير زيك ده راى وراى اللى حوليا وانا حر فى راى


    لسه التقيل جاى ورا
    الموضوع التانى اللى هكلمك عنه هو انت
    انت كحاله نفسيه انا قررت انى اشرحك نفسيا مش لانى مهتم بيك لكن لانك مثال على التخلف والتاخر الفكرى سورى متزعلش عديها انت محتاج لعلاج نفسى على فكره انت لو ترجمت الكلمه اللى بالانجليزى اللى فوق لانك اكيد متعرفهاش هتفهم انا بكلمك من الناحيه النفسيه ليه؟


    اولا فى الطفوله
    وانت طفل فى مراحل تكوين اللاوعى تم ادخال فى عقلك مجموعه مبادىء متخلفه مثل

    المراءه اقل من الرجل
    الرجوله قضيب
    المثليين ليسوا رجال هم نساء
    وما دخلته كوميديا الافلام العربيه المتخلفه فى عقلك اللاوعى


    فى مرحله المراهقه تكون لديك ما يسمى حزمه المعتقدات واصبحت اكثر ثباتا فى عقلك
    بالاضافه الى الاذواجيه الشديده والنفاق الشديد

    الخلاصه
    انت منافق مزدوج ضعيف
    لا تحترم الاخر
    شخصيتك اعتماديه تحتاج للاخرين دائما فى حياتك
    ورايهم يحدد هويتك
    مزدوج تحب الجنس وتضاجع النساء وتطلع عليهم شراميط انا اسف لاى حد الكمه ازته بس دى شخصيه حسام

    منافق
    هما علموك ان انت عشان تبقا دكر تعرف دى ودى وفى نفس الوقت متحترمش البنت وتعتبرلا لو هى صديقتك تقفد احترامها وبانها ليست مهذبه


    اما بالنسبه للمثليات فانت تسعى بكل الطرق لصداقتهم لانك فاكر انهم صيده سهله بس هما اشرف منك

    وايضا بتتكلم عنهم بطريقه مش كويسه فى غيابهم

    الصفه الاخيره جبان
    بتدخل على مدونات الناس وبتتكلم عنهم بطريقه وحشه كانك شخص مجهول

    انت محتاج لعلاج نفسى انت مريض
    اخيرا وده الاهم

    انا عاوز اقولك ان القانون المصرى لا يعاقب على المثليه وان اهلى معظمهم لوئات وانا بحزرك امام الجميع ياحسام لو حدث ماذكرته مره اخرى فلن انزل الى مستواك المتدنى ولكن ساخد حقى بالقانون وسارفع عليك قضيه سب وقزف


    وعلى فكره انا مبسبش حقى وباخده بالطرق الشرعيه


    لم نفسك احسنلك

    فى النهايه انا عاوز اقولك حجه مهمه انا معتش عاوز اشوفك فى مدونتى تانى لانك غير نمرحب بيك عندى فليكن عندك شىء
    من الكرامه لانى طلبت هذا منك سابقا



    ولو حصل انا هرد عليك بالقانون
    وانا عنيد مبسبش حقى لو هموت



    مثلى قوى

    ردحذف
  22. mthlykaweyy
    بلاش عزيزى ولا يهمك

    يااااه انتا قلبك اسود تعلقى من اد ايه يا جدع انا فاكر تلقات الاسبوع اللى فات ده اكيد من كام شهر

    وانتى من يومها معلقتش على حد خالص مشغلياتك كتيرة باين ربنا يعينك

    يعنى اللى بيتربى مثلى هيطلع مثلى تقصد ما اظنش للدرجه دى فى حاجات وراثية والقدرات والذكاء والصوت الحلو والمواهب مش بتيجى بالتربية بس التربيه تعليها تكبرها

    الاخلاق بس اللى التربية ممكن تأثر عليها

    وانتا بتقول المفهوم الذاتى مرتبط باشياء نفسيه زى الدافعية والقدرة على الانجاز والدراسة طيب ايه تقصد مفهمتش برضوا شكك فى محله



    انتا شايف ان انسان ذكى كويس واذكى من ناس كتيرة اكيد واذكى منى اشك بصراحة لانى عارف ولازم انتا تعرف كده زى ما انتا اذكى من ناس كتير اكيد اغبى من ناس كتيرة برضوا

    نشوف التقيل بتاعك


    مثال ايه التخلف والتاخر الفكرى عادى ده رائيك ميهمنيش التخلف فى نظرك مش فى نظر كل الناس اكيد

    وموضوع العلاج النفسى انتا اولى تتعالج قبلى انا بعالج نفسى لوحدى ومش بحتاج اى علاج الحمد الله وعارف ايه تعبنى وايه يريحنى ومعلش كلنا مش اسوياء 100%

    طيب بدل مش هعرف اترجم الكلمه اللى فوق حطيتها ليه انتى مش بتكلمنى طيب بدل حطيتها مش تترجمها على الاقل مين الذكى بقه ومين المتخلف قول



    مين اللى دخل فى دماغك ان المراه اقل من الرجل اى حمار ممكن يفكر كده اكيد فى رجل احسن من امراه وفيه امراه احسن من ميت راجل شبهى وشبهك

    الرجولة قضيب دى كلمة برضوا ضحكوا عليك الرجولة ليها الف معنا بس انتا دورت على المعنى اللى بتحبه وبس

    المثلين ليسوا رجال اكيد بشوفهم كده بس مش نساء اكيد الستات احسن واحلى منهم بكتير نساء مره واحدة

    انا عارف الافلام العربى متخلفه والعرب متخلفين وكل الدنيا اللى مش هتعجبك فيهم متخلفين

    على العموم انتا بتتكلم من غير توضيح منافق ايه وعبط ايه يا ريتى اتعلم اكون فى نصف نفاقك ومش عاوز اتكلم


    الخلاصة
    وكلامك رائيك الشخصى واكيد محدش كامل اخلاقيا بس على الاقل اجزم انى اخلاقيا انضف منك 20مرة على الاقل

    يعنى اللى مش بيعرف دى ودى يبقا مش دكر انتا قلبتها بط ووز ليه كده وانتى بتحكم بناء على ايه انا اساسا اعرفك منين ولا تعرفنى منين علشان اتكلمنا كام مره على الاميل بقيت تعرفنى اوى كده الحمد الله مشفتكش كنت قولت حاجات انا معرفهاش بقه

    وانتا مالك ومال المثليات انتا ملكش فى الحريم اساسا المثلية بالنسبالى امراه واكيد مش بتمنا اصادق اللى يحب يصدقنى غير كده لا سواء مثليه او لا راجل اوست وانا كلمتك على الاميل مع انك مش ست كنت هعوز منك ايه يابنى

    وبتكلم عنهم بطريقه مش كويسة اوك يا سيدى بس هما فى راى اشرف منك ولسه ستات ومحتفظين بانوثتهم وجمالهم

    لاكن انتا مش محتفظ باى شئ من جمال الرجولة فى راى

    انا بخش كانى شخص مجهول امال عرفتنى ازاى بدل مجهول ولا استعنت بصديق لقصد بساحر ضحك عليك يا بنتى مش انا اوعى يكون عشمك بالزئبق الاحمر هيضحك عليك تانى

    ايه ده انتا بتهددنى كده مش هبقا هادى

    قول للواءات بتوعك طظ فيك وفيهم

    واقولك بقه لو هما عارفين اللى انتا كده وسيبينك يبقا بجد الشرطه فى خطر

    وياريت ترفع على قضيه ساعتها هحس انك راجل رجولتك هحس بيها لما اشوف القضيه مرفوعة
    انتا مجنون باين عليك وبتتكلم كلام مش قده وربنا يشفيك التخلف تصورلك انى اخاف منن تهديدك لولا مش عاوز اشتم كنت قولت يا زبالة ..يا حيوان بس مش هشتم علشان الناس بس

    نفسى اشوف حقك هتاخده ازاى

    وانا هقول انك عيل وغلطت ومش هقل فى ادبى معاك وهكبر

    موضوع مدونتك ده نسيته اساسا وانى اخش خلاص من غير ما تقول الا لو مزاجى قولى خش ولقيت موضوع لازم ارد عليك عليه هرد بمزاجى زى ما هسبلك التعليق ده فيها

    وفرجنى القانون يعمل ايه واشوف عندك اخره ايه بجد حاسس انك كنت شارب حاجه وانتا بتعلق على

    انتا متاكد انك تقصدنى انا شكلك دخلت مدونة غلط

    مثلى قوى
    طظ فيك

    ردحذف
  23. لقد قرات ما قلته اوعا تفتكر انى هسكت انا جبت عشان حجتين اخذالك عنيك
    والحجه التانيه ودى الاهم اكشف جرائم الاسلام والمسلمين ونبى الاسلام المتخلف
    اه بالمناسبه pysologists يعنى باحث نفسى قبل ما اتلكم عن الاسلام انا مش هقولك ان المثليه طبيعه وانها موجوده فى الحيونات ولا هناقشك لسببين

    لانك بلا عقل
    ولانك مبرمج لا يستطيع ان يخرج فكرك خارج نطاق ما تعتقده دلوتى بقا
    ان عقلك لا يستطيه ان يتجاوز عضوك التناسلى

    حقيقه الاسلام
    عندما تكلم حسام فى التعليق السابق وشتمنى لاننى مختلف معه هو لم يكن يعبر عن نفسه هو كان يعبر عن تعاليم الاسلام

    تعاليم الاسلام حضت على رفض الاخر
    حضت على الغاء الاخر
    الم يذكر نبى الرحمه هه احاديث تحض على طرد المثليين من منازلهم اى حضاره فى الارض واى عداله

    الاسلام هو السبب هو الذى شوه انسانيه البدائى المتاخر خسام وغيره من الدهماء والغوغاثين الذين لا يمتكلون العقل ولا يفكرون

    والان ساعطى ادله لكل الموجودين والمسليمن انه كيف يحول الاسلام الانسان الى وحش متخلف همجى مثل حسام وغيره


    جريده القاهره 1998
    خبر يقول جريمه قتل شيخ وجد ولدين يمارسون الحب فقام بقتلهم وقال انه فعل ذلك من اجل الله

    جريده البيان 1977
    جريمه قتل واغتصاب من شيخ لمثلى بعد ان مارس الجنس معه وبعد ان فعل فعلته قتله وقال
    هو يستحق الموت لانه فتنه وتنشر الضلال

    جريده ايرانيه 1997
    معاقبه شخصان مثليات وجدوا يمارسون الحب معا بالقتل والرمى من فوق جبل عالى حتى تزهق روحهم


    لا تستغربون فهذه هى تعاليم الاسلام الامام ابن باز قال ان معاقبه من تكون له ميول لشخص من نفس نوعه ولو مارسوا الحب هو الرمى من فوق جبل وتركه حتى تزهق روحه


    وحديثا جريده الاهرام 2008
    الشيخ عبد الصبور شاهين يرفى قضايه على خالد يوسف لانه اظهر لمجرد اظهار ان هناك مثليه فى فيلمه او فى المجتمع بالرغم من انه اظهر المثليات بصوره مسيئه لهم



    معاده المثليه homophobia
    المجتمع الاسلامى معادى للمثلين وخصوصا الرجال لان المجتمع العربى والمسلم يمجد الرجوله ويعتبر الانوثه تابع

    الم يقل نبى الاسلام
    طاعه الزوج من طاعه الله

    ظاهر الهمجى المتخلف المتاخر حسام وغيره من الذين لا يمتلكون اى عقل او تفكير هى نتاج عن الاسلام الذى شوه انسانيتهم وجعلهم يرفضون الاخر ويعتبرون بانهم اعلى مرتيه من المثليين او المثليات


    بالاضافه الى الامراض النفسيه الموجوده عند حسام والمسليمن مثل وخصوصا لو كان متدين اوى يعنى معمله غسيل مخ كامل تجده


    حاقد على الحياه
    حاقد على الاحرار
    يريد ان يقمع كل من ستمتع بحياته ويعيش سعيدا
    يحاول ان يلقى القبض على الحريه والاحرار
    اليس هذا ما يوجد فى بلاد الاسلام ؟اما ماذالتم تريدون ان تدفسوا راسكم فى الرمال


    معاده المثليه او الهوموفوبيا اضطراب نفسى يصيب المسلمين ضد المثليات ويتضمن الاساءه اليهم او حتى قتلهم

    انا لم اتى اليك هنا لانك فعلا لم تعد صديقى لسببين

    اولا كى ادافع عن الحق وابصق فى وجوه كل الكتخلفين امثالك

    ثانيا كى انشر رسالتى وادفع عن قضيتى


    فى النهايه اريد ان اقول ان
    تقواكم عهر
    ونبيكم متخلف
    واسلامكم ضد الانسان
    لعنه الله على الظلاميون الجهله لعنه الله على محمد النبى الامى الدجال الذى لحس عقولكم لعنه الله على كل المجتمعات المتاخره التى للاسف كنت نئاءت فيها وعشت وسط اناس جهله متخلفين مثلك


    اما عن القضيه فتاكد باننى لا امزج وباننى ساقوم برفعها عليك لمقضاتك ولاننى لست مثلك متربى وراء الجمير لن ارد عليك باسلوبك المتدونى بل ساخذ حقى بالقانون ولتعلم بان اهلى سيساندونى وانهم يعلمون اننى مثليا وفخورن بى لانهم ليسوا جهله متخلفين مثلك ومثل كل المسلمين

    ساخذ بيناتك من العزيزه كلام من القلب وساقوم برفع دعوى قضائيه عليك متى حصلت على بيناتك

    ساحارب كل من هم ضد الانسان
    ساحارب كل من يزنون بالكلام وسانشر تعليقى هذا فى كل بلوجات اصدقائك لكى افضج اسلامكم

    وليعلم كل مكنم بانه لو كان المجتمع المتخلف ضدى ساكون ضده

    ولو كان الله ضدى ساكون ضده

    وساخذ حقى منك بالقانون ولقد تركت تعليقك عندى عندما تهكمت علي كدليل وايضا تعليقاتك السابقه على ما اكتب ستكون دليل اخر
    مثلى قوى

    ردحذف
  24. جزاك الله كل خير يا حسام

    ربنا يكرمك يارب

    بحيك على البوست الجميل ده

    ونعم الرجال والله يا حسام

    ردحذف
  25. mthlykaweyy
    يا ابنى انتا عاوز ايه انتا اساسا مش فى دماغى ولا حتى من الناس اللى بنصحها خلاص حسيت انك مجنون وملهوش لازمه اوجع قلبى معاك

    واكيد اى حد وسخ لما يفرا كلامك ده والاقيه عندك بيرحب بيك هزقه زى ما ههزقك بالذات لو مسلم

    واكيد فكرك انتى ملهوش دعوى بعضوك التناسلى لانه اساسا ميت ملهوش لازمه

    وانا مش بعبر عن نفسى وانتا بتعبر عن ايه ومين انتا اللى زيك مفيش منهم كتير دى البلد كانت وسخت

    وحياتك المثلين اللى زيك بتكرهنى اكتر فى المثليه اللى علشان غريزته يبيع اى شئ حتى دينه حاجه حيوانية بجد

    يا ابنى اكيد الانسان البداائى انضف منك ولو عرفك هيحتقرك

    طيب اللى قتل المثلين دول اتحكم عليهم بحاجه ولا براءه وايران ده قانون

    وفليم خالد يوسف مكنش ليه لازمه يتكلم عن المثليه اساسا

    خد بالك مش الاسلام بس اللى مش بيحب الثليه كل الاديان رقضاها حتى الغير سماوية والغير دينين بردوا فى منهم رقضنها كتير لانها بالنسبالهم شئ غير طبيعى زيك كده غير طبيعى

    هو انتا كمان من الاحرار

    ومال اللى فى بلاد الاسلام ومال اللى بتتكلم فيه يا زبالة

    شوف المثلين شئ والمثليات شئ تانى المثليم الرجاله والستات بتقرف منهم اما المثليات مش بحس ان الرجاله ولا الستات بتقرف منهم حتى فى الدين العقاب مش واحد وخليك فى شذوذك بلاش شذوذك مثليتك الغير طبيعيه البلى اثرت على عقلك باين

    لم اكون صديقك ولا ساكون صديقك اى وقت

    انشر رسالتك عندك جى تنشرها عندى ليه انتا وسخت البلوج بتاعى بنجاستك

    وغلطك فى ديننا ونبينا مش هعدهالك بالساهل وانتا اللى جبته لنفسك وانتا بتقول الله انتا بتؤمن باى اله يعنى اى اله موافق على مثليتك اظن ملقتش دور لما تلاقى دين يقبلك بوضعك المتخلف الشاذ ده قولى

    بجد المجتمع هنا هيتعبك روح عيش بره مصر وخليها تدف شويه من وسختها احنا ناقصين روح هناك هتبسط وكل يوم هتلاقى وليف ليك يقبلك ويفرح بيك

    والقضيه ارفعها مستنى يا راجل والقانون اللى يخلى زباله زيك يقضينى احتقره اخليك عبرة للقانون بجد

    واهلك اكيد مش طبيعين زيك بدل قبلين بيك بحالتك دى واكيد انتا هتيجى من اى اهل واى بيت يعنى ربنا يشفيك

    وليه تاخد بيناتى من كلام من القلب انتا معاك اميلى وبتفتح وانا موجود اسالنى اى شئ اجوبك هى متعرفش بيناتى كويس عينيه ليك تحب اجيب محامى من عندى

    وعلى العموم كلامك ده هيثبت لكل اللى يعرفوك انك متخلف واكيد اللى هيشوفه هيبعد عنك كانك جربه

    والتعليق ده هحطه عندك ضيفه للمستندات يا زبالة
    بجد نفسى متخشش تانى عندى انا هرجع منك ومن كلامك الحقير ده

    متخلف بجد

    سلام

    ردحذف
  26. عزيزتى
    لولا
    ربنا يخليكى وربنا يرحمنى يا رب

    ربنا يكرمك وكلامك يسعدنى اتمنا الناس تعرف انا عاوز الخير ليهم وبالذات الستات لانهم ضعاف جدا فى راى

    وربنايهدى الجميع وينور طريقهم
    شكرا يا جميل
    سلام

    ردحذف
  27. الزباله الواطى
    الضعيف المزلول
    اللى معندوش شخصيه اللى اسمه حسام انا عرفت من احد اصدقائك واللى هى مش كلاممن القلب وحده تانيه انكمن الاسكندريه وهعرف باقى بيناتك
    واقسملك انى هرفع عليك قضيه

    اما عن كونى بجى هنا فعشان ارد على وسختك وعلى نفاقك ونفاق اللى زيك وردى على كلامك الاتى



    الاسلام دين المعاقين ذهنيا واللى معندهمش عقل
    حسام متخلف ومنافق وشخصيته وسخه وزانى وهو اللى قالى كده مره بنفسه وقالى بهدها

    اثل دول بنات مومس شراميط

    هو ده حسام سامعين يا مثليات ده رايه فيكم من وراكم


    نبى الاسلام كان نجس تزوج من طفله عائشه وهو كان رجلا عجوزا فى الاربعيينات وقالللمسليمن اصل ربنا اللى قالى كده
    وطبعا المسلمكين عشان عقولهم ملحوسه ومتخلفين صدقوه دخله


    القرءان كتاب متخلف والله فيه ذكر كلمهوفيه عنصريه ضد المثليين والاناث

    نبى الاسلام فرق بين البشر بتفريقته بجعل هذا مسلم وغير مسلم

    نبى الاسلام متخلف امى جاهل
    والمسلمين بلا عقل
    المسلم يومن ان بول البعير يشفيه

    هذا هو الاسلام

    وانا بقولك يا متخلف يا كلب يا زباله يازواطى يا ضعيف

    يا عبد يا منافق ياللى اسمك حسام انك وقعت فى ايد وحد عنيد ومش هيسيبك الا لما ياخد حقه تالت ومثلت

    وعلى فكره افسملك ان ده مش مجرد تهديد ده كلام وانا فعلا اتصلت بالمحامى اول امبارح وقلى ان لازمك اجحسي بيناتك وفعلا سالت وحده صديقتك قالتلى انك من الاسكندريه وبقيت البييانات هتجبهالى قريب


    انا مش هسيبك الا وانت راكع ادامى
    وهشوطك بجزمتى ولعلمك يازباله
    انا مش هسكت على اى كلمه تتكلمه فى حقى انا هرد ولو اتكلمت بوساخه هتكلم باسلوب مضاعف من الوساخه


    وفى النهايه بما انك مسلم انا بهديلك ايه القرءان دى انا اخترعتها الوتى


    بسم الله الظالم
    حسام متخلف وكل المسلمون
    ويغير الاكل والطعام والجنس لا يفكرون
    وهم متخلفون
    ومنافقون
    واضربهم على قفاهم كل يوموهم يرضون
    وزيقتلون باسمى ولا يهتدون
    وحسام معفل ومحنون وللنساء ينافق لكى يضاجعهن وهم يعمهون
    صدق الله الظالم

    اقسملك ياحسام بانى مش هسيبك الا وانت راكع قدامى بس سعتها انا هضربك بجزمتى

    يسقط الاسلام
    يسقط النبى المتخلف محمد
    يسقط المسلمون

    ولعلمك انا بقرف من مدونتك المتخلافه المتاخره وبقرف من انى ادخلها ومن نافقك ومن نفاق المسنجتيه اللى حوليك

    بس لو انت تحديت حدودك معايا انا هدخل وهرد وهخذا غنيك واحط جزمتى فى بقك

    ,وعلى فكره انت مش فى دماغى انت فى جزمتى بس تاكد انك هافقلك لو غلطت فى حقى المثلييين انت فاهم ياكلب
    اللى هينسيك اسمك يازباله ياواطى
    مثلى قوى

    ردحذف
  28. شكرا على ردك الجميل
    مالكش دعوة بالى يستغنى لو اختلف معاك
    و بعدين انت بتطرق لكلام مهم النقاش فيه

    و أنا مصرة ان احلى حاجة انك بتذكر عيوبك و عيوب الرجل عامة

    أتنين على فكرة الى لما اكلمت معاهم اعترفوا بده و احترمته فيهم جدا خالد الصاوى و انت يمكن خالد الصاوى اكلم معايا فيه باستفاضة عنك صحيح بس انا لمست من بلوجك انك كده برده الحقيقة ما كنتش فاكرة انى ممكن الاقى راجل يعمل كده قوم الاقى اتنين مرة واحدة ؟؟؟ :))))

    ربنا يخليكوا ليا و ادام الله صداقتنا

    ردحذف
  29. ايه ياسيدى كمية الاحاسيس اللى فيها دى احساس حى واحساس لسة حى واحساس برضه حى واخيرا احساس صريح وحى ... المهم مش ده موضوعنا انا نفسى اما تكتب موضوع مهم زى ده تكتبه على حلقات مش كله مرة واحدة عشان محدش يتوه ويقدر يعلق على كل جزء لوحده ... حدخل تانى عشان اعرف اقراه بتروى اصل كدة كتير اوى .. تحياتى لك

    ردحذف
  30. سلام عليكم
    ايه كل ده جواز وطلاق وميراث هو بجد بتتكلم
    في المواضيع دي ليه ..وكمان بحياد....عموما المرة الجاية اعرف
    هي الست اكيد لما بتوافق علي الجواز من واحد مش بيبقي نفسها جوزها يجيب لها
    واحدة تشاركها فيه بحجة الشرع اذن بكدة لان الشرع وضع ضوابط كتير للتعدد
    ومش أي حد يقدر عليها
    كمان اما بتتجوز مش بيبقي نفسها تطلق او تخلع بس ساعات الظروف بتكون اقوي من رغبتها دي
    ......................................................................................................................اما بقي نقطة بيدفعلها لما بتيجي تتجوز او لما تطلق فهي اكيد
    مش بتتجوز عشان يتدفعلها ولا بتتطلق عشان يتدفعلها
    ماشي...............تحياتي ليك................

    ردحذف
  31. mthlykaweyy
    تصدق انا قرفان ارد عليك وكفاية انك قولت الكلام ده علشان اى حد بيخش عندك يشوف الكلام ده ويخش تانى الناس تعرف هو ايه بالضبط
    وفى النهايه انتا مجرد حيوان ولو قريت كلامى كنت خد بالك انى بقولك اميلى عندك وكلمتنى قبل كده عليه اى معلومات عاوزها هدهالك يا ذكى وبلاش تتعب نفسك وتسال حد غيرى

    على العموم اللى زيك مش بيهمنى لانك فى الاول والاخر انسان مريض ومحتاج علاج
    بس باينت المرض بتاعك قرب يقلب لجنون

    الحق نفسك يا ابنى

    ردحذف
  32. عزيزتى
    عاليا
    دايمن كلامك من الكلام اللى بيكون نور وسط ظلام معاكى حق اللى يستغنى يستغنى
    احنا فقرا مش عاوزين نغنى بيهم

    وموضوع العيوب اللى بذكرها لانى بشوفها ومش لازم نكدب فى كل شئ فى حياتنا والبلوج بالذات مش هكدب فيه لو كل حياتى كدب ده بالذات هكون صادق فيه

    شوفى رجاله كتير عارفين عيوبهم وعيوب الراجل عموما بس صعب يعترفوا بيها

    ويمكن اعترافى بس هنا الله اعلم بحافظ على الاعتراف ده دايمن ولا ساعات بخبيه وبداريه عن ناس

    صدقينى بقدر المستطاع مش بخبيه ومن مدة طويلة جدااا

    ربنا يخليكى ويحافظ عليكى يا رب

    وقلبك اكيد من القلوب اللى جواها جمال كتير ربنا يزيدك نور وجمال

    سلام

    ردحذف
  33. عزيزتى
    bocycat

    اه صريح ده علشان اللى بيزعلوا من صرحتى يعرفوا انى هفضل صريح دايمن

    انا بكتب مره واحده علشان بسيبه مدة طويله واللى يخش يستفاد بقدر المستطاع اتمنا ده يحصل وحد يفهم اقصد ايه بالضبط

    اوك انا هسيبه مدة كمان علشان تقريه وتقولى رائيك فى الكلام اللى فيه

    تنورينى دايمن
    سلام

    ردحذف
  34. عزيزتى
    am i kind
    اه الحاجات دى مهمه وفيها لغبطه وعدم فهم كبير بحب اوضحه

    انا عارف الست مش بتوافق على كده بس الشرع عارف ان فى ست تانى ممكن تكون محتاجه لكدة

    والشرع حط الضوابط لشئ واحد لعدم ظلم اى فيهم من الرجل اللى يعمل كده

    وانتى بتقولى الظروف والظروف برضوا بتخلى واحده تحتاج تكون زوجه تانية

    انا عارف انها مش بتتجوز علشان يدفع لها هعى اموال الدنيا ما تهمهاش اد ما بيهمها نجاحها فى زواجها

    بس اللى بفوله ده علشان تعرف المراه قيمتها والللى بندفع ده رمز لشئ مهم جدا

    مش بسهوله تتجوز ست ومش بسهوله تبيعها لانها شئ غالى جدااا

    شكرا على التحية ونورتى
    سلام

    ردحذف
  35. احييك على احساسك الصريح و الحى

    ردحذف
  36. عزيزتى
    Rania
    شكرا على كلامك
    بس تعليقك فين على الموضوع ورائيك فى كل ما ورد فيه
    تحياتى
    سلام

    ردحذف
  37. ازيك انا جيت عشان اعلق .. على فكرة الستات عارفة حقوقها كويس اوى ويمكن دلوقت بقى فى رجالة كتير مظلومين من الستات بسبب القانون اللى بيدور على حق الست من غير ماتعرف ايه اللى عملته فى الراجل .. اما اللى بيحصل ف الصعيد من احتجاب حقوق الست او البنت فهو فعلا خف كتير عن زمان ولكنه موجود والراجل اللى بيتجوز اكتر من واحدة دلوقت هو مش بيعرف يعدل بينهم خالص والست لها الحق ياعيش معاه كدة ياتطلب الطلاق ... يعنى الموضوع ده كبير اوى ومختلف حسب الزمان والمكان والظروف كل بلد وكل قبيلة وكل حد بيطبق الشرع حسب رؤيته للأسف مش على حسب الكتاب والسنة ... تحياتى

    ردحذف
  38. أيه ده ؟ كل الشعر ده فيا ؟ طب انا أرد أقول أيه باه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  39. عزيزتى
    bocycat
    نورتينى طبعا
    اه الستات عارفه حقوقهم بس ساعات بيعرفوها بطريقه غلط وبيطاع على دماغهم فى الاخر

    واكيد خف كتير موضوع ظلم البنت واجبارها على الزواج بس موجود لسه

    وانا اللى عاوز اقوله كده الست لو زوجها اتجوز ومش قادرة تستحمل تطلق تخلع المهم تعمل اللى قلبها يرضى بيه

    وعارف ان الموضوع كبير بس اهو بنحاول نختصره ونفيد برائينا ونستفيد بتعليقاتكم

    احلا شئ الكتاب والسنة ده اللى يريح اى انسان فى الدنيا

    منورانى
    سلام

    ردحذف
  40. عزيزتى
    عاليا حليم

    انتى تستهلى اكتر من كده وفى يوم اكيد هكتبلك حاجة من جمال قلبك وطيبتك واحساسك

    بس اروق شوية وارتاح الدنيا مش مريحانى

    قولى ربنا يهدينى دايمن

    سلام

    ردحذف
  41. موضوعك جدا رائع

    واثبت أن ديننا الاسلامي دين يسر وليس عسر

    وأنه دين سلام وصلح .. وقد قدر الا نسان وأحترمه ورفع شأنه

    ولكن لدي تعليق بسيط على نقطه في موضوع تعدد الزوجات

    فقد صرحت أنت قائلا "يعنى الرجل مش
    قادر يأكل عيالة ويروح يتجوز ويرمى عياله ويسبهم يضيعوا"

    وقد بينت أنه لا يجوز له في هذه الحالة الزواج

    ولكن رسولنا صلوات الله عليه وسلام ذكر غير ما انت وضحته

    فكما اذكر في احدى القصص النبوية الشريفة

    أن رجلا جاء للرسول صلى الله عليه وسلم يشكي الفقر وعدم مقدرته على سد حاجته وزوجه وابنائه فقال له رسول الله "تزوج"

    نعم لا تستغرب لقد أمره الرسول بالزواج للمرة الثانية

    فتزوج والرجل .. ثم بعد فترة عادة للرسول صلى الله عليه وسلم يشكيه الفقر وقلة الحيلة وعدم مقدرته على سد حاجات أسرته فقال له الرسول الكريم " تزوج"

    فتزوج للمرة الثالثة .. وعاد يشكي.. فأمره الرسول بالزواج من الرابعة

    وكانت الرابعة تجيد مهنة يدوية..فعلمت الزوجات هذه الحرفه
    فساعدن الزوج في تكاليف المعيشة

    وبدل الله حاله وفرج عليه..

    فلا نوقف الزواج بأخرى بسبب قلة المال

    ولكن نوقفه لقلة العدل

    رغم أننا في زمن عدد النساء أكبر من عدد الرجال أحصائيا

    وقد يعتبر تعدد الزواجات... تفريجا لكرب كثير من الفتيات

    اذا كان يقصد فيه الخير والصلاح لنفسه والمجتمع

    وعزم على العدل والأحسان

    عذرا على الاطاله

    ولكنها مداخله للتضويح

    لك كل التقدير والامتنان

    عاشقة الحياة

    ردحذف
  42. شوف يا سيدى...
    الست بتسكت فى هذا الزمان لسببين بيتها وعيالها وكلام الناس
    للاسف الكلام سهل عن الفعل والتجربه ارجو تتابع مدونتى http://somaa-haylaelmayla.blogspot.com/
    رايحه فين يا هايله رايحه اعدل المايله
    حتجد فيها ما تتحدث عنه بس بطريقه مختلفه....حتجد حكايات فى مجتمع النساء ومشكلاتهم....وقصصهم واخر الصبر...المشكله ان مهما كتبنا من ايات قرانيه فالرجل لا ينظر سوى لايه واحده مثنى وثلاث ورباع....
    انا برايى بيعملوا زى اللى بيقول لا تقربوا الصلاه ونسى اكمال الايه
    ومش مستغربه من انك راجل وبتكتب عن حقوق المراه بس اوعى تعمل زى قاسم امين هو اللى جاب المراه على وشها وجابلها الكافيه ههههههه
    تحياتى ليك سومه_87

    ردحذف

جربت اطير بجناحى مطيرنيش


قولت اقصه قلبى مطوعنيش



فضلت عايش يا خسارة بجناح ميت



والقلب حى نفسه مره يطير ويعيش

يا......... عالم

;

مدوناتى واللى فيها أتفضلوا (حسام)