الأربعاء، 26 مارس 2008

مش ده اللى قلبى هواه


معاه كان منايا أكون معاه

معاه قلبى يتمنا لحظه معاه

طب ليه قلبى هان عليه

ونسانى ورمانى بايديه

مش هو ده اللى قولت عليه قلبى هواه وأتمنى أكون معاه

دلوقتى الجرح أصبح جراح

بعدا ما راح راح الحب راح

صعبان على قلبى

الحزن نور ليلاليه

يزرع ورد يلاقى

الشوك حوليه وفيه

مش هو ده اللى قولت عليه قلبى هواه وأتمنى أكون معاه

بعدين معاكى يا دنيا

الحب مودينا لفين

مفهاش قلب حزين

مفهاش أى خيانه

مفهاش موت لهنانه

مفهاش حتى الاه

أهين على الغلابة

مش هو ده اللى قولت عليه قلبى هواه وأتمنى أكون معاه

الثلاثاء، 12 فبراير 2008

حاجات عاوز اقولها تانى للنساء... أوعى تسكتى


دول حاجتين كنت كتبهم فى البلوج التانى





لقيت انى بدل بتكلم على النساء




وهما متوجهين للنساء اساسا




يبقى احطهم تانى



علشان النساء يعرفوا انهم




ساعات بيضيعوا حقهم بارادتهم



بالسكوت على الغلط ساعات



او الخوف من ترك دنيا بتتعبهم



حاسين انها برضوا غلط




ودى الست اللى بتسكت على خيانة زوجها



وبسببها وسبب ستات غيرها



الرجالة بقيت عارفه ان الخيانة



ممكن المراه تسامح فيها وتتحملها

نشوف انا كتبت اية



سكوتك قهر وذل وهوان



يا امراه كيف تحبين


انسان خائن وترضين



ياتى اليكى من احضان عشيقته



تعطيه احضانك وتسكتين



يا امراه ما هذا الهوان


هل تعتبرين حبيبك انسان


فليس من الرجوله


ان يخون انسان انسان


يا امراه اين كرامتك


الخلاص هو حريتك


مهما كنتى تحبينه


لا تضحى بعزتك





ودى بقى الست اللى تعرف راجل


وتحب هذا الرجل


بمواصفاته واخلاقه وطبيعته


بس للاسف بعد الزواج يطلع راجل تانى


اتارى الوجوه بتتغير بعد الزواج


تستحمل وتحاول لكن


حقيقته متتغيرش


تفضل تفكر تسيبه وتتركه


لكن للاسف السنين تمر


وتفكر وتفكر وبرضوا تعيش معاه


ليه نعيش مع انسان مش هو الانسان اللى ارتبطنا بيه

نشوف كتبت اية تانى

بتحبية لسه انزلى وما تسبهوش



اتركيه رغم انكى تحبيه اتركيه



فليس هذا الشخص الذى كنتى تنتظريه



تذكرى فتى احلامك هل هو هذا الشخص



كان هو فتغير كل ما فيه



تذكرى كلماته التى قالها ليكى



تذكرى همساته نظراته تعلقه بيكى



جعلك تحبينه فى صوره غيره



واظهر حقيقته بعد ان ملككى



انتى الان تقدرين على السكوت



ستنتظرين احساسك ان يموت



فلم يموت احساس امراه ابدا



تموت هى واحساسها لا يموت



لا تضيعين عمرك فى الانتظار



الحياه قصيره اتخذى القرار



فاما ان تعيشيها كما تحبين



اوان تحيى فى النار

الأحد، 6 يناير 2008

أيها النساء أرحموا النساء..زواج...طلاق ...ميراث....حقوق ضايعة


طبعا البوست اللى فات اتكلمت بقدر المستطاع


عن احوال النساء فى الحضارات كلها ومتكلمتش


عنها فى الاسلام وازاى الرجالة استغلوا حاجات كتيرة


فى الاسلام لخدمة مصالحهم وغريزتهم


وهحاول اختصر بقدر المستطاع ونبتدى


بتعدد الزوجات للرجل



الرجل بطبعه يحب النساء والنساء متعة أكبر متعة


حتى لو بيحب ده مش بيمنعه ان يتمنا نساء كتير


وفيه اللى بيعرف يغلب شيطانة وفى اللى مش بيعرف


وشيطانه يغلبه والرجل اللى بيغلب الشيطان


ربنا اداله أسلحة ومنها تعدد الزوجات بس كانت


بشروط واللى يقدرعلى الشروط دى يتجوز


العدل ومش هتكلم كتير هجيب ايات من القران


- تعالى-: ((فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت


أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا))[ النساء / 3 ] الآية الكريمة


بتقول أن العدل شرط لإباحة التعدد,


فإذا خاف الرجل عدم العدل بين نسائه؛ كان محظوراً


عليه الزواج بأكثر من واحدة, ولزمه االاكتفاء على واحدة,


وهذا يتعلق بالعدل الواجب المستطاع كالنفقة والسُكنى والمبيت


أما ما لا يملكه الإنسان كالميل القلبي تجاه زوجة من زوجاته


فلا يدخل في ذلك، وهو الذي عناه الله بقوله:


ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم)) النساء / 129


لاكن للاسف معظم الرجالة لو اتجوزت تنسا القديمة


والجديدة تاخد كل شئ وقته وحبه وفلوسه وده لو مطلقهاش


كده اكرمها واللى يغيظ


ان راجل يكون كبير ومراته وقفت معاه فى فقره


وجبتله الاولاد تيجى واحده صغيرة بسهوله كده تنسيه


اللى عاشت معاه كل حزنه وفرحته


المة ووجعه كبرت اولاده وكمان ما يعدلش


القدرة على الإنفاق وبرضوا الاية وضحت


قال - تعالى-: ((ذلك أدنى ألا تعولوا)[ النساء / 3] قال ابن القيم


في كتابه 'عدة الصابرين': [أي لا تجوروا وتظلموا],


ويقول - صلى الله عليه وسلم -: (يا معشر الشباب من استطاع


منكم الباءة فليتزوج, فإنه أغض للبصر, وأحفظ للفرج,


فمن لم يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء) فإذا لم يستطع مؤونة


الزواج لم يجز له, مع أنه زواجه الأول فمن باب


أن لا يجوز له الزواج بالثانية وعنده زوجة يعنى الرجل مش


قادر يأكل عيالة ويروح يتجوز ويرمى عياله ويسبهم يضيعوا


ولا الرجل تكون صحته بايظه ومش قادريشتغل ويتجوز طيب


خد بالك من نفسك وعيالك ومراتك الاولانيه واتجوز بعدها ما علينا


الطلاق


إن هناك نوعين من الطلاق: الأول يقع بإرادة الطرفين والثاني


يتم بإرادة منفردة أما بإرادة الزوج والزوجة غير راغبة


،أو بإرادة الزوجة والزوج غير راغب اه صدقونى الخلع ده


فى الاسلام من زمان بس شوفتوا الرجاله كانوا مخبيونه أزاى


ومكتمين عليه يعنى زى ما الرجل بيطلق برضوا الستات


بتتطلق بس فيين الكلام ده ومين يسمح بكده وطبعا الطبيعى


اى طلاق يحصل برضا الطرفين لاكن للاسف اى طلاق لازم


يكون فيه مشاكل وختاقات ومشاكل


والرجل يحاول يضيع المؤخروالنفقه ويحاول يرواغ فيها


وعلى اد ما يقدر ومش عارف ان ده حق الزوجه بأمر من ربه


وباختصار اقول فالشريعة تعطي للمرأة تعويضاً نفسياً ومالياً


وهو نفقة للعدة ونفقة للمتعة ويكون لها المهر ولا يستثنى


من ذلك إلا حالة النشوز ولو وقع الطلاق بطلب المرأة فالقاضي


يوقع الطلاق وتأخذ حقوقها المالية إذا كان الزوج ناشزاً


وأما إن كان طلبها للطلاق مزاجياً فتعطي الرجل تعويضاً


مالياً وهذا ما يسمى ( بالخلع) شوفتوا الزوج


ممكن يكون ناشز برضوا يعنى الطلاق بايد الاتنين تقريبا


بس فيين الستات اللى تعرف حقها


الميراث


أعطى الإسلام المرأة الحق في إرث والديها وأقاربها


وجعله نصيباً مفروضاً لها لقوله تعالى :( لِّلرِّجَالِ نَصيِبٌ مِّمَّا تَرَكَ


الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاء نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ


مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا (7)النساء)


وعلشان ربنا عارف العقول حاول يدى فى حالات نصيب


للولد أكتر من البنت وأنتم عارفين ليه علشان الرجل


هو اللى بيدفع مهر ونفقه وحقها يصرف عليها لاكن


فى حالات يتساوى فيها الذكر مع الأنثى في نصيبهما


من الورث فقد تساوى نصيب الأب وهو مذكر ,


مع نصيب الأم وهي أنثى في ميراث أبنهما0


وكذلك يتعادل نصيب الأخ والأخت في الميراث


إذا كان رجل يورث كلالة (أي ليس له والد ولا ولد)0


فلكل واحد منهما السدس


تلاقى بقه البنت فى حالات كتير مستخسرين يدوها


اللى الشرع فرضه وعاوزين الرجل والولد ياخد كل حاجة


كأن البنت مش حقها تاخد اى شئ ويقولوا احنا هندى مالنا


ولا ارضنا للاغراب جوزها يعنى الموضوع ده قل شويه دلوقتى


بس ليه الحق والشرع بيحولوا يلعبوا بيه ويتلعبوا فيه


وصحيح الهبه ليها وضع تانى لان


هذه القاعدة لا تطبق في المال الموهوب,


إذ للبنت أن تتساوى مع أخيها في الهبة أي في العطاء الأبوي


الممنوح وهو على قيد الحياة بل يحظر تفضيل الابن على البنت


لقوله(عليه الصلاه والسلام ) : " سووٌا بين أولادكم في العطية


فلو كنت مفضلاً أحداً لفضلت النساء ) وخدين بالكم


وده طبعا عقول الناس مش فهماه ولا واخده بالها منه


حتى فى الوصية0 وهي تمليك مضاف إلى ما بعد الموت


بطريق الشرع0 فإنه يجوز للموصي أن يطبق قاعدة المساواة


في الوصية بين الذكور والإناث, أو أن يراعي قاعدة التنصيف


إن أراد ذلك0ونشوف التقرير ده بيقول ايه


" فبينما تمثل المرأة 50% من سكان العالم الراشدين


وثلث قوة العمل الرسمية , فإنها تعمل تقريباً ثلثي ساعات


العمل ولا تتلقى إلا عشر الدخل العالمي, وتمتلك أقل


من واحد بالمائة من الممتلكات في العالم


بينما مقدار أو نسبة ما تملكه المرأة المسلمة عن طريق


الإرث يمثل 33.33 بالمائة رغم قاعدة التنصيف


طبعا لو الناس طبقوا الشريعه صح وبحق شوفتوا بقه الظلم


جاى منين وساعة الستات هى اللى بتطالب بكده وتفضل


اولادها على البنات فى الميراث واعرف حالات كتيرة كده


والنساء هما اللى بيطلبوا كده


هى فيه حاجات كتيرة ممكن اتكلم عنها موجوده


فى الاسلام بس الناس مش بطبقها وحق المرأه ضايع


فيها بس كده هكتب كتاب مش بوست


ودى السنة تبين حق المراه ايه بالضبط


قال صلى الله عليه وسلم : ( اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا ) رواه البخاري


( خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لأَهْلِي ) رواه الترمذي


وروى ابن ماجه عن عُقْبَةَ بْنَ عَامِرٍ رضي الله عنه قال : سَمِعْتُ


رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : ( مَنْ كَانَ لَهُ ثَلاثُ بَنَاتٍ ،


فَصَبَرَ عَلَيْهِنَّ ، وَأَطْعَمَهُنَّ وَسَقَاهُنَّ وَكَسَاهُنَّ مِنْ جِدَتِهِ كُنَّ لَهُ حِجَابًا


مِنْ النَّارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ) وصححه الألباني في صحيح ابن ماجه


:(...اتَّقوا الله في النساء ، فإنَّكم أخذتموهنَّ بأمانة الله ،


واستحللتم فروجهنَّ بكلمة الله ، وإنَّ لكم عليهنَّ أن لا يوطئن فرشكم


أحداً تكرهونه ، فإن فعلن فاضربوهنَّ ضرباً غير مبرح)


وقال أبن عباس


عن ابنِ عُمَر: "أَنّ رَجُلاً أَتى النبيّ صلى الله عليه وسلم


فقال: يا رسولَ الله إنّي أَصَبْتُ ذَنْبَاً عَظِيماً فَهَلْ لِي تَوْبَةٌ؟


قَالَ هَلْ لَكَ مِن أُمّ؟ قالَ: لا، قال: هَلْ لَكَ مِنْ خَالَةٍ؟


قَالَ: نعم قال: فَبِرّها)شوفتوا خاله مش خال


(مروا النساء في أنفسهن، فإن الثيب تعرب عن نفسها.


وإذن البكر صمتها


و يقول : ( احملوا النساء على أهوائهن )


[أي زوجوهن من يرتضينه، إن كان كفؤا


و يقول صلى الله عليه و سلم :لاَ تُنْكَحُ الأَيّمُ حَتّى تُسْتَأْمَرَ


وَلاَ تُنْكَحُ الْبِكْرُ حَتّى تُسْتَأْذَنَ»


قَالُوا: يَا رَسُولَ اللّهِ كَيْفَ إذْنُهَا؟ قَالَ: أَنْ تَسْكُتَ


فعن خنساء بنت خذام أن أباها زوجها وهي ثيب فكرهت


ذلك فأتت رسول الله صلى الله عليه وسلم فرد نكاحه


الاسلام اعطى لام الفتاة الحق فى ابداء رايها فى قبول


او رفض زوج ابنتها المستقبلى


(آمروا النساء في بناتهن)


و يقول صلى الله عليه و سلم : )أى رجل لطم امرأته لطمة


أمر الله عز وجل خازن النيران


فيلطمه على حر وجهه سبعين لطمة من نار جهنم)


( لا يفرك مؤمن مؤمنه إن كره منها خلقا رضى منها آخـر)


( إنما النـســــــــــــــاء شقـــــــــــائق الرجــــــــــــــــال)


( خيركم خيركم لأهـــــــــــــــله وأنا خيركم لأهــــــــــلي)


( ولهن عليـــــــــكم رزقهن وكسوتهـــــن بالمعـــــــــروف)


( أعظمها أجرا الدينـار الذي تنفقــــــه على أهـــــــــــلك)


( من سعــــــــــادة بن آدم المــــــــــرأة الصـــــالحــــــــة)


ملاحظةعلشان انا راجل


الرجل بيعدد الزوجات ومن حقه يجمعهم وعلشان يرضى ضميره


ممكن يحتفظ بست مش عاوزها علشان ليه حق يعدد


المراه بتعدد الرجاله بس بتحتفظ باللى بحبه بس وضميرها


بيرتاح لان مش من حقها تتجوز اكتر من راجل يا بختها


الرجل لما يحب يتجوز يدفع ولما يحب يطلق يدفع


المراة لما تتجوز يندفع فيها ولما تطلق برضوا يدفعلها


يا بختها برضوا


هواللى بيدفع اغلى ولا اللى بيندفع فيه الاغلى احب اعرف


أنا اتكلمت بأختصار شديد اللى عاوز معلومات اكتر يطلب


منى ابعتله شوية معلومات مفسره واللى مش عاوز النت


ادامه يدور كمان أى معلومة غلط فى البوست


هتكون مش مقصودة يعنى مفهاش تزوير تاريخى ولا دينى


واتمنا تصحيحها من أى حد


والبوست الجاى هقول انا بكتب ليه كل اللى بكتبه وهدفى ايه


الثلاثاء، 27 نوفمبر 2007

يا ايها النساء ارحموا النساء(البدايه)1


البوست اللى فات للاسف انا تعبت فيه واهتميت بيه

بس للاسف التعليقات مكنتش بنفس الاهتمام

والاهميه للموضوع فكانت التعليقات غير المتوقع

وليه رجعه تانى للموضوع قريبا ان شاء الله




النساء ماذا تريد ما الذى يسعدها ما أهمية الرجل

فى حياتها ودنيتها وماذا تعرف عن نظرة

الرجل لها وأهميتها فى حياته وسعادته


نرجع للبداية او ما ابتدا الكون

ونعرف اد ايه المرأه

ممكن تخلى الرجل يعمل ايه علشانها

قابيل وهابيل

اول جريمه فى التاريخ علشان


امرأه ونفتكر ليه قابيل

قتل اخوه هابيل علشان رغبته



فى امرأه ولماذا لم يقبل

بـأخت هابيل وتمسك بأخته ليه تفتكروووا ليه



هل لانها الاذكى هل انها اكثر نشاطا هل لانها

شهادتها اعلى ومتعلمه كل ده


لا طبعا السبب الوحيد

ومفيش غيره واوعى حد يعترض

انها الاجمل وطمع فيها قابيل علشان جمالها

( من يومه الرجل عيونه زايغه)

طيب المرأه كان دورها ايه يعنى رائيها كان بيبنا

على ايه مكنش يهمها تتجوز قابيل او هابيل كانت

بس تهتم باللى يحميها ويحافظ عليها واللى بأكلها


ويلبسها ويحميها طبعا يبقا من

البداية(ده كان همها بس تقريبا)وكمان


الرجل حب فى المراه جمالها والمراه حبيت

فى الرجل حمايته ليها طيب مع مرور

الزمن والحضارات تلف عليها كده

الحضاره الهنديه

كانت تحتقر المرأه وتعتبرها سلعة ملك الاب

وبعد كده الزوج كالعبده وكما تحرق حيه عند موته

وحتى لما محرقوهاش كانت السيطره يا اما

من اب يا من زوج يا من اخ يا عم يعنى هى

مخلوقه بس للرجل والخضوع ليه

اما المراه الصينيه

حالها مش افضل وحتى

وقت قريب كانت تلبس أحذيه

من الحديد علشان تعطل

نموها وكانت يا تكون فتاه

ذليله وبائسه ولا يتحسن حالها الا اذا انجبت

ولدا ولو مات زوجها لا يحق لها الزواج


اما الحضاره الفارسيه

تعتبر المراه مساعدة الشيطان


ومجرد اله للانجاب

ومن كلام الاله بتاعهم (انتى مساعدة لى

لأنك أنت التى


تنجبين الأطفال لو وجدت وعاء



اخر استطيع ان أصنع

منه الرجال لما خلقتك أبدا) أظن


كفايه الكلمتين دول

حتى الحضاره المصريه

التى كانت المرأه ترث

وتحكم فيه فكان الموت

لمجرد الشبهه فى طهارتها لاكن

للاسف الرجل كان يضاجع

النساء ويتزوج اخواته

وده طبعا طمعا فى ميراثها



وكان يتزوج بالعديد من النساء

ويتثرى بالعديد منهن

والحضاره اليونانيه

حضارة العقل والفلسفه ودى بعض


مقولات فلاسفتها


سقراط الحكيم( أن وجود المرأه

هو أكبر مصدر

للأنهيار فى العالم وان المرأه


تشبه شجره مسمومه

ظاهرها جميل ولما تأكل

منها العصافير تموت حالا)

وأرسطوا برضوا مسكتش


وقال(ان الطبيعه لم تزود

المرأه بأى استعداد عقلى

لذلك يجب أن تقتصر

مهمتها على شئون التدبير

المنزلى وألامومه )

وزدها بقه لما قال تلاته ليس

لهم الحق التصرف بانفسهم

العبد ليس له اراده

الطفل له اراده وهى ناقصه

المراه لها اراده وهى عاجزه

وطبعا ده ادى الى انهيار


المراه اخلاقيا فكثر البغايا

وعدد الابناء الغير شرعيين


وكانت النساء يا زوجه شرعيه

يا نصف شرعيه الرفيقه يعنى

يا مومس وده ثلث النساء طبعا

بصراحه كان وضح النساء مهين جداا

نشوف الحضاره الرومانيه

كان الرجل الحق فى بيعها


وكمان حتى قتلها وبمجرد

ان يبعها الاب تتجرد

من ديانتها ونسبها لاهلها

وفى مال اسرتها ولو اب

حب يدى بنته اى مال يؤوال

لزوجها حق التصرف فيه

ومكنش من حقها الطلاق

وان تعترض على اى تصرف

منه امام المحاكم وكان

من حق وليها عدم تزوجها


يعنى كان حالها

مش افضل من اللى قبلها من الحضارات


نشوف العرب بقه فى الجاهليه

كانت المراه فيه شأنها شأن كل الحضارات

تفضيل البنين على البنات

لانه الرجل كان مصدر


قوة ودفاع عن القبيله

وصل الحال الى وأد البنات


خوف من العار والسبى


لاكن رغم القسوه دى

فقد استطاعت بعض النساء فى الاوساط

الثرية ان تعلى من شأنها ووصل الامر

الى انتساب بعض الرجال الى امهاتهم

او كنايه ببناتهم لاكن

جملة الامر كان الغالبيه

يعتبرون البنت اقل مكانه من الرجل

طبعا الحضارات دى بعيده

عن الديانات السماويه

اما فى وجود الديانات لسماويه

تحسن حالها بعض الشئ

وانا هتكلم بنظرتى وما قراته عن حالها

فى اليهودية

كان المساواه تقريبا واحده

فى حكم الزنا فقط لاكنها اختلفت

فى الميراث طبعا فلا ثورث

من الاب مادام عنده

اولاد ذكور وكانت لعنه من


اللعنات فهى التى أغوت ادم

فاكل من الشجره المحرمه واصبحت


رجس من عمل الشيطان

وسمحوا للرجل أن يطلق زوجته متى شاء


وتصبح نجسه بعد الطلاق

وظلت طيلت ايام طمثها نجسه


كل فراش تجلس عليه نجس ومن يمسها نجس

يغسل ثيابه ويستحم والتلمود يقول (خير للرجل

ان يمشى وراء اسد ان يمشى وراء امراه)

وكل ده موجود تفاصيله فى كتبهم

وجائت المسيحيه

فتحسن حال المرأه ولاكن

مسأله البعد عن المرأه

ظل موجودا فرسالة لبولس


يقول فيها(حسن للرجل


أن لا يمس امرأه ولاكن لتفادى الزنا لكل


رجل امرأته ولكل امرأه رجلها) وكثير من المقولات

التى تدعوا للبعد عن الزواج والنساء والتخويف
منها كقوله(لكنى اخاف عليكم



كما خدعت الحيه حواء

بمكرها هكذا تفسد أذهانكم عن البساطه

التى في السيد المسيح)وتحملت


المرأه وزر الخطيئه الاولى

وانها اخرجت ادم من الجنه

وكان قرار المجمع الاول

اللى انعقد فى روميه

سنه582(ان المراه كائن لا نفس له

وانها لهذا السبب لن ترث


الفردوس وانها رجس

من عمل الشيطان فليس لها


ان تتكلم ولا ان تضحك

بل غايه امرها ان تقضى


اوقاتها فى خدمة الرجل

سيدها او فى عبادة ربها) وفضل


حال المراه من سئ الى اسوأ

والقانون الانجليزى كان يبيح

للرجل ان يبيع زوجته

والغى هذا القانون سنه1805


حتى الثوره الفرنسيه

لم تنصفها وكان قاتونا ليس

اهل للتعاقد دون رضا

وليها وتعتبر من القاصرين


الصبى والمراه والمجنون

حتى عام1938عدل هذا

القانون وكان اسباب التعنت

ده انها سبب الخطيئه الاولى

أما فى الميراث فالرجل

الحق فى الميراث لانه عصب

العائله لم يكن للبنت

حصه فيه وللزوج الحق

فى ادارة اموال زوجته

ولا يحق لها ان تنفقها الا باذن من زوجها

حتى دلوقتى المراه اسمها بيتنقل من ابوها

لزوجها من هيلارى كلينتون ولورا بوش

وطبعا احنا عندنا التقليد الاعمى وبقه فى

جيهان السادات وسوزان مبارك

اما عن الاسلام ومكانه المرأه فيه محتاج

كلام كتير فيه وشرح طويل

وهعمله بوست لوحده

بس هنا اللى عاوز اقوله

من الاخر ان دى نبذه

عن حال المراه والفرق

بين حالها فى كل الحضارات

وحالها دلوقتى المراه كان طالع عينها

وفى قهر وذل سواء فى الحضارات الانسانيه

كلها او تعنت رجال الدين فى الديانات

واليوميين دول الحال اتغير

والنساء كل يوم حريتهم

بتزيد وواخدين حقوقهم تالت

ومتلت وزى الفل تفتكرا

جميع النساء راضييين

وشاكريين ولا برضوا شايفين

ان حقهم مهضوم وضايع وعاوزين


ايه اكتر من كده علشان

يقولوا احنا والرجاله فى مساواه

ومحدش احسن من التانى


طيب تفتكروا ايه المهم والاكثر

اهميه للمرأه زوج ولا عمل ولامساواه

ومازال للكلام من بقيه وهنشوف

الستات بتعمل ايه فى الستات

المصادر

تاريخ القرطبى

حواء والخطيئه

الثلاثاء، 6 نوفمبر 2007

أسمع كلامك أصدقه اشوف امورك استعجب....(حقها ولا مش حقها)الصراحه عدل


سامحونى على البوست الطويل ده

والاغانى الحلوة النكد دى

اهم شئ اللى عاوز يعمل اى حاجه

يعملها من أكل وشرب وصرف

بقالى 4ايام عاوز انزله مكتش عاوز

عصلج معايا فى نزوله .... ما علينا

نبتدى باللى كتبتها خصيصا للبوست

فى الدنيا قولت رأى لناس كتير

فيهم قطط فيهم كلاب فيهم حمير

فيهم ملايكه تفوقنى من جهل صابنى

فيهم ملايكه بجهلهم شيطانى غلبنى

فيهم نفاق وكدب وشوك لابس حرير

حلوه صح هى عجبانى

كنت ناوى أعمل بوست تانى بس

شئ حصل خلانى أعمل البوست ده

أول شئ


أحب ابدى بأعجابى وأحترامى وتقديرى

وحبى للملاك عاليا حليم بسبب رأى خاص

بيها معجبنيش تماديت فى رأى

ونسيت انه احساسها وممكن الانسان

يناقش مع حد اى شئ الا احساسه

وده اللى قالته سؤال كان ليها فى تاج

فى رأيك ليه الذوق والنخوه ‏اتعدموا؟


الذوق مات عشان عبد الحليم مات

و النخوة أنعدمت عشان رجالتنا بيتربوا غلط ،

و يا ريت ماحدش يزعل منى

أستحملت تدخلى مرة وأتنين وتلاتة

بقلب كبير وتفهم أكبر

حتى لما زعلت وغضبت محولتيش تجرح

أىحد ولا تملى رائيها


او تهاجمه او تمسح تعليقه

بالعكس كان كلامها كله أدب


وذوق فوق الوصف .......شكرا

نخش بقه فى البوست فضتوا نفسكم

شويه علشان الموضوع طويل ومحتاج

كباية شاى او قهوة اللى عاوز اى شئ يطلب

البداية

بوست للأنسانة أيمى بتتكلم فيه عن نظرة

المجتمع للزنا من ناحية الرجل والمرأه وأختلافه

عن الدين مع ان الدين ساوى بين الاتنين

فى العقاب وكانت زعلانه لانها حاسة أن الزنا

حرام على الرجل والمرأه ليه المجتمع مش بيدين

الرجل بنفس ادانته للمرأه وحسه ان ظلم على المرأه

واكدت بكلامها انها ضد الزنا طبعا بس ضد

المكيال بمكيالين والدين مفهوش الكيل بمكيالين


فى الحدود والموضوع اسمه



كلامها جميل بس مقلش سبب واحد ليه الكيل بمكيالين

وانا ظنت انها بتتسأل ليه المجتمع بينظر كده

وحبيت اوضحلها ليه المكيال بمكلايين

على الاشخاص وجريمتهم واحدة دينيا

وده تعليقى

عزيزتى انا معاكى ان الجريمه

واحده والعقاب واحد دينيا

واخلاقيا وشئ من العدل اللى

هو اسم من اسامى ربنا

بس اقولك ليه الناس بتشوف زنا الرجل

اقل وطئه من زنا المراه

(حبيت ارد على سؤلها اللى سألته فى البوست)

من قديم الازل والطبيعه اللى عملت كده كان الرجل

يتزوج اكتر من واحده ويرتبط باكثر


من واحد وكانت المراه ترتبط

بفرد واحد كان هو الحمايه ليها البيت والحصن

ده رقم واحد


كمان الجنس للرجل غير للمراه يعنى ممكن

رجل ينام مع اى واحده مومس مش بيهمه

لانه بيحب الجسد ومن شهواته ومتعه

لاكن المراه عمر ما شهوتها تحركها

ولو رجل وامراه مع بعض فى شقه لوحدهم

لو الرجل حب ياخد من المراه جسدها

وهى مش عاوزه لازم يستعمل العنف علشان

ياخده لاكن المراه بجمالها سهل تخليه يزنى

معاها علشان كده رفض الرجل للمراه اقل

من رفض المراه للرجل كجنس ودى

طبيعة الرجل وطبيعة المراه

ده رقم اتنين

اخر شئ احب اوضحه واقول ليه المفروض

والطبيعى سواء رجل او امراه

يتحامل على المراه اكتر من الرجل

فى موضوع الزنا الرجل لما بيزنى

بيكون عارف انه لو اتعرف كده مش

هيهين ابوه وامه واهله بشئ ومش

هيخليهم مش قادرين يقبلوا الناس

ويوجهوهم ولو حس انه هيجرهم جرح

زى اللى بتسببه المراه عند الزنا كانت نسبة

كبيرة من الرجال فكروا الف مره قبل الزنا

يعنى الحمل عليهم فى الزنا حمل دينى

اكثر شئ لاكن البنت لما تزنى بتكون

لاكن البنت لما تزنى بتكون

عارفه ان عليها غير الحمل الدينى

الف حمل تانى ممكن يحصل

من ورا زناها تفتكرى ميين

اللى لازم نحسبه اكتر ونلومه

(ده شئ بيعلى أكيد من شأن المراه

وقدرها كأنسانه وكجسد وكأحساس)

ده رقم تلاته

انتى نفسك لو اخوكى زنا هتلوميه


تعتبيه ممكن بس مش هتحسى

بنفس الاهانه اللى هتحسى


بيها لو اختك زنت والكلام ينطبق على الابناء


(ده كان سؤال ليها)


ده رقم اربعة

ليه بنحاول نغير من طبيعتنا اللى موجوده فى


جينتنا ايه الغلط اننا نحس باختلاف


المشاعر بين كل قاتل وقاتل تانى


مع انهم الاتنين قاتلين بس فرق بين


اللى يقتل رجال اشداء وبين اللى يقتل

اطفال ونساء احسسنا بيتغير مع ان الجريمه واحده
الزنا جريمه واحده بس الجانين مش واحد


ونظرتنا دايمن بتكون لتاثر الجريمه لكل


المتهمين على المجتمع والاسرة


ده خامسا

(شايفين عمال ادورلها على اجابات


لاسئلتها وممكن اكون مش مقتنع بيها


كلها بس بوضحلها المجتمع نظرته بيشوفها ازاى)


اخر شئ احب اقولها البنت


نفسها كبنت ممكن تحتمل انها


تعرف ان ابوها بيزنى مع نساء عاهرات


لاكنها تنهار اخلاقيا لو انها عرفت ان امها


بتعمل نفس الشئ


دى سادسا

يعنى انتم تعترضوا ليه على احساس


موجود جواكم وهو احساس بالمسئوليه لاغير


مسئوليه للبنت اكبر من الولد فى الزنا


مسئوليه لاهلها واسرتها

اسف للتطويل معلش سلااااااااااااااااام


شوفتوا انا حددت اسباب ازاى وكنت فاكر


انها هتردعلى النقط اللى وضحتها يا توافق


فى بعضها وتختلف فى بعضها يا تختلف


فيها كلها طبعا صعب تتفق فيها كلها ...مستحيل


لاكن للأسف ده كان ردها الاستاذه ايمى

انا مختلفه معاك تماما انهيار اخلاقي ايه


و بتاع ايه الي هاحسه لما

الام تزني يا استاذ الزنا واحد

و الاخلاق واحدولا لما الست تغلط

الاخلاق تنهار بس الاخلاق

هاتريح شويه


لما الراجل يغلط ده اسمه جهل


و ازدواجيه ماهاش مبررلما


ابني يزني ابقي معرفتش اربي


و لما بنتي تزني نفس الكلام لما


اعلم ابني انه ماعلهوش مسؤليه


ادام المجتمع يبقي بطلعه جبان و ندلو


بعدين البنت ممكن ماتقولش لاهلها


و لما تحب تتجوز تعمل عملية ترقيع


الدين واضح و صريح بلاش

احنا نلعب في كل حاجة


لمصلحتنا مش هانوصل لتبرير الحرام كمان



انا بقول للاسف ليه علشان اللى بيطرح موضوع


كنت اظن انه بيطرحه علشان يحصل مناقشه


للنقط اللى فيه وتوضحها مكنتش فاكر انه


بيطرحه بس علشان اللى يخش يقول موافقه


احنا مش فى مجلس الشعب


مع انى تعليفى مفهوش انصاف ولا تبرير للزانى


ولا الزانيه بس كنت بحاول اوضح ليها النظره


بتختلف ليه وحددت كلامى فى ست نقاط


ومردتش عليهم علقت تانى وحبيت احدد كلامى


واطلب منها الرد اصلى محبش افتح


مناقشة فى حاجه وموصلش انتيجه محدده

(يا خوفى منك يا بدران)


عزيزتىليه تعليق صغير


على البوست اللى فات اللى


انا علقت عليه وردك على تعليقى بصراحه


اغفل نقط كتير بس المشكلة انى راجل


وانتى ست وانتى مش فهمه ايه احساس


اى رجل نحيت الست بس على الاقل


فهمه احساس الست نحيه الرجل


ويمكن تفهمينى المره دى لان مشاعر


الرجل والمراه الجنسيه بتختلف قوليلى ليه


يعنى انا كرجل بزنى مش بيهمنى الا جمال


المراه سواء كانت مومس او اى امراه المهم


يشدنى جمالها ولو رجل قاوم اغراء امراه


من عشرة اكيد واحده فيهم هتقدر عليه


وتغريه وتخليه يزنى معاها وحطى رجل


وسط عشرة كده فى شقه واحده


وقوليلى هيقدر يقاومهم ولما يزنى


هيكون بمزاجه اكيد وقتها اى رجل كده


حتى لو بيحب لان رغبته مرتبطه اكتر


بجمال المراه وصعب رجل يرفض


امراه جميله


(زباله الرجل فى الموضوع ده


رغباته تغلب احساسه ومشاعره كتير)


المراه بقه
لو ادامها ميت راجل فى مكان واحد

وبتحب صعب تزنى معاهم بمزجها واردتها


ولو كمان مش بتحب لازم يغتصبوها


علشان يلمسوها


(حساسه المرأه كلها مشاعر رغباتها مرتبطه


بروحها وأحساسها ومشاعرها)


عندك اعتراض على النقطتين


دول اظن ده بيبين


ان الرجل اكتر شهوانيه من المراه


وانها اكتر احساس والجنس عندها احساس


ليه بقه لوزنت واحده اتحامل عليها اكتر


من لو زنا واحد علشان الضعف


اللى فى الرجل ده فى شهوته للمراه


مش موجود بنفس درجته فى المرأه.


.أه ربنا خلا الحساب واحد لانه حد من حدوده


فى الدنيا بس اكيد يوم الحساب هيختلف


الحساب بين كل انسان زنا والتانى


وقتل والتانى وسرق والتانى كله حسب


ظروفه وطبيعته وكتبتلك


(بفكرها بكلامى)


مثل لاحساسك


فى جريمه واحده واحساسك


بيختلف بيها بس انتى للاسف بتقرى


حاجات وتطنشى حاجات وما تنقشهاش

وتقولى صح ولا غلط واكررهولك


(التكرار بيعلم )


هناك فرق بين اللى يقتل رجال اشداء


وبين اللى يقتل اطفال ونساء


مع ان الجريمه واحده


الزنا جريمه واحده بس الجانين مش واحد


ونظرتنا دايمن


على المجتمع والاسر بتكون لتاثر الجريمه


لكل المتهمين (معلش بكرر كلامى) اخر


شئ احب اقوله انتى


لما بتشوفى اى شئ بيعمله انسان بتشوفى


طبيعتة وصعب تقولى ان الرجل


لما يزنى ويضعف احساسك بيه


زى المراه لما تزنى وتضعف ولو الموضوع كده


كانوا فتحه اماكن للرجال تجلهم

النساء يزنوا فيه معاهم


وتختار المراه وتحس زى الراجل مش


عارفين ان ده ميزه وصفه روحيه ربنا ادهلكم مش


موجوده فى الرجل


انتى هتخلينى اعمل موضوع عن


كده باين واوضح ان نظرة المجتمع بيكون


مش علشان ده راجل ودى امراه بس


نظرته بتكون علشان دى طبيعة الرجل


ودى طبيعة المراه اتمنا ردك عليه مش


على نقطه ونقطه زى اللى فات يا تعلقى على كل


كلمه يا بلاش احسن.... اظن ده من حقى


يا افندم سلاااااااااااااااام


تعبتوا شكلكم اللى عاوز ياخد لفه


وبرجع اوك معنديش مشكلة

بلاش سجاير التدخين ضار جدااا


هلابيكم نورتونى فى ناس زاغت


معلش البركة فيكم


معلش بعرض التعليق كله علشان الامانه


وانا لما قولت يا تعلقى على


كل كلمة يا بلاش علشان


بس اعرف وافهم هى عرضت


موضوعها بس علشان


عاوزه تفهم وتناقش وترد

ولا علشان تنزل بوست


علشان بس التعليقات اللذيذه اللى تمدحها

وكان تعلقها على كلامى الاتى الاستاذه ايمى


يعني ايه يا اعلق علي كل كلمه يا بلاش


في طريقه احسن من كده في الكلام


يا تتكلم بأدب يا تسكت احسن


و انا مش هارد عليك



هو انا فى تعليقى قليت ادبى ممكن

اكول بقول راى بس ولا شتمت ولا سبيت


ولا قليت ادبى ورديت على كلامها بالتعليق ده


فى بوست شوية نظام بقه بتاع كوكا صحبتها


عزيزتى


الاخت ايمى كلامى ليها مفهوش اى اسأءة ادب


كل اللى طلبته اتمنا ردك عليه مش على


نقطه ونقطه لا يا تعلقى على كل كلمه يا بلاش


زى اللى فات احسن اظن ده

من حقى يا افندم لو فيها


اساءة ادب يا كوكا قوليلى

(كوكا دى صحبتها بشهدها)

هى لما حطيت الموضوع ده وتسألت

عن ليه المجتمع بيشوف


زنا المرأه غير نظرته لزنا الرجل

وده طبعا بعيد عن الدين كانت بتتسأل ليه


مش علشان لما حد يعلق ويقول اسباب ترد على


الاسباب دى ولا اللى يخش المفرض


يقولها اميين انا علقت فى الموضوع


وقولت كام نقطه وهى مردتش عليهم


رجعت تانى اعلق بعد ما علقت على

موضوعك وقولت الكلام ده وقولت


لانه من حقى زى ما هى تسألت ليه


المفروض لو مقتنعه بكلامها كل ما اقول


سبب توضحه ترد مش تختار كلام


وتطنش كلام بمعنى اصح اللى تقدر تلاقيله رد


ترد واللى معندهاش رد عليه تعديه ومتردش


اسف للاطاله وحبيت اوضح انى مقلتش فى ادبى


واحكمى انتى بينا بقه


(اقصد كوكا صحبتها)


سلاااااااااام


وطبعا هى علقت على وبرضوا مش على راى


وده تعلقها اللى حسستنى انى كنت بشتمها فى تعليقى


معلش يا كوكا هارد تاني علي احساس لسه حي


و لو اني مش شايفه ان عنده اي احساس



يا سيدي ياريت ماشوفكش هنا تاني علشان انت مستفذ


و اسلوبك في الكلام زفت ايه الي لاقيالو رد


و الي مش قادره ارد عليه ده من الاخر متشكره


لأريك و زيارتك بس احتفظ برأيك لنفسك و متتعبش


نفسك بالتعليق عندي او عند كوكا تانى


عارف انكم ابتديتوا تتخنقوا


وانا كمان وفى اللى مش هيكمل


واللى هيكمل وهو بيقول كفايه حرام


بس اصل لازم بجد تشوفوا


المصيبه بقه اللى تعبتنى


ده بوست كتبته ايمى يبان فيه


الناس ازى بتخدع نفسها


وبتخدع الناس وبتقول كلام وبتعمل


غيره مبادئ على الورق وكلام بس


كتير مننا كده فى مسائل كتير

وده اسمه معانا ولا معاهم


الناس بقت فريقين

يا موافق يا معارض


الموافق تمام وزى الفل

و المعارض ياخد بالجزمه

المعارضه ده مش الحكومه


و بس الي ضد بعض بقينا


كلنا مش طايقين حد يعارضنا



او يقول رأي مخالف لينا


ما ينفعش اختلف معاك



بس نكون صحاب ليه


و بنحترم بعض

السنه بتكفر الشيعه

.... و الشيعه كارهين السنه..

. المسلم ضد المسيحي.

... و المسيحي شايف ان المسلم دايمآ مضطهده


والمثلى شايف ان المغايير

معقد والمغاير عايز رقبة المثلى

انا عايزه اعرف ليه منقبلش

ايه الي يمنع اني احترم المثلي

و اتعامل معه المسيحي بأدب

و اناقش فكر الشيعي

من غير تجني عليه لازم


نحترم الرأى المختلف


و التفكير الأخر مش علشان

مش زينا يبقي كافر

و جاهل و اقوم اموته

(شايفين جمال الكلام و

ايمانها بتعدد الاراء وردها على

راى وتعليقى شوفتوا الن.

....سموه انتم ايه ده) لعن

د و شتم و توعد بالنار

حتي في التعليقات

علي المدونات تلاقي واحد دخل سب


و لمجرد ان رأي صاحب البلوج

مش علي مزاجه زي مايكون هو ممشي الكون


بقي في عدوانيه في التعامل

بينا لو انت مش معايا

لو مش موافق علي كل كلامي

تبقي ضدي عدوي

مافيش وسطيه و احترام

للأختلاف في طرق التفكير

بقي في عند و تشدد و كل واحد متمسك برأيه

(يا لهوى على التقسيم)

لدرجة انه بيتكبر يعترف

بغلطه او يحترم رأي

مخالف ليه كان في مقوله بتقول

( اختلاف الرأي لا يفسد للود قضيه)

بس دلوقتي

بقي يفسد و يقطع و يبهدل الاختلاف

بقي تضييع في رقاب(شوفتوا القمر) الحقيقه

(الحقيقه وخدين بالكم)

انا كنت كده بس مش اوي


يعني كنت عصبيه و عنيده

و مش بستحمل حد يعارضني


يعني اول ما(كنتى ولا زلتى ) أحس

ان الي قدامى

هايعارض ابتدي استعد

و اطلع الموس

من بقي و المطوا من الشراب

بس ربنا تاب عليا

و اتهديت ليه ضاعت مننا

لغة الحوار المحترم

و بقينا ماسكين سكاكين لبعض


طبعا موضوع جامد وراى

لوطلع من حد تانى


كنت قولت عليه كلام كتير بس هى مينفعش


وفى الوقت ده بتكتب كده اظن لو سكت

ابقا حرام على انى اسبها عايشه الوهم


وكتبت تعليق على الموضوع وشليته

الانسانه ايمى الديمراطية

منتهى ديمقراطية والحوار مع الاخر


قولت اعلق تانى بس سيفته

عندى وبرضوا شليته


عزيزتى
ايمى


شوفى انتى بدل شيلتى التعليق بتاعى وبتقولى كلام


ومش بتنفذيه زى اللى كتباه فى موضوعك


بقينا مش طايقين حد يعارضنا


او يقول راى مخالف سبحان الله


وبكده المفروض اى حد يعارضك ميخش يعلق لانك لما

بتحطى بوست بيصعب عليكى حد يعارضه او ينتقده


يبقا انا ناوى اعمل بوست تقدير لللى


عملتيه واشهد عليكى اى حد يخش


واعرف يمكن انا الغلطان

ويمكن انتى الغطانة


انا كنت حاسس انك هتمسحى تعليقى


بس قولت يمكن تكون اشجع من كده


طلعت اوت واحساسى مخيبش


اتمنالك افعال زى شعارتك


سلام


نسيت ممكن تمسحيه زى اللى قبله ميهمكيش



ده الموضوع من طقطق الى سلام عليكم

انا ممكن اكون غلطان بس غلطان ليه احب


اعرف طيب لو هى غلطانه


حد يفهمها هى غلطانه ليه برضوا


اتمنا اللى يعلق يعلق بالعدل والحق


بغض النظر عن


اى احساس نحيتى او نحيت ايمى


طوليت بس عو موضوع كبيييير


ولا انا غلطان وميستهلش


بلاش الاجابات الميته


يعنى اجابه محدده وواضحه


ومفيش شئ اسمه احنا الاتنين


غلطانين يا ابيض يا اسود


وارجع لاول الكلام واقول


فى الدنيا قولت رأى لناس كتير


فيهم قطط فيهم كلاب فيهم حمير


فيهم ملايكه تفوقنى من جهل صابنى


فيهم ملايكه بجهلهم شيطانى غلبنى


فيهم نفاق وكدب وشوك لابس حرير

يا......... عالم

;

مدوناتى واللى فيها أتفضلوا (حسام)